Ze hry Mlčení bobříků

Ze hry Mlčení bobříků | foto: Martin Špelda

K osudu vězněné skautky dodali masturbaci a zombie, historici se bouří

  • 28
Skupina historiků a režisér dokumentu se bouří proti divadelní hře Mlčení bobříků, která podle nich znevažuje opravdový osud skautky Bedřišky Synkové a sochařky Marie Uchytilové. Tvůrci si jejich životní příběh vybrali jako volnou inspiraci pro nonkonformní hororové divadlo.

„Pokleslým a stupidním způsobem zesměšňuje ideály skautského hnutí a překrucuje dobový kontext působení českých skautů a skautek. Relativizuje komunistický teror a bagatelizuje odpor proti němu, je pouhou fiktivní feérií odrážející duševní úroveň a ‚umělecký‘ obzor svých tvůrců“, nešetří autoři prohlášení novou hru Divadla pod Palmovkou. Pod textem je podepsán režisér Vavřinec Menšl, který o Synkové natočil televizní dokument, historici Jan Cholínský a Irena Bukáčová a dále několik skautských činovníků a účastníků protikomunistického odboje.

V padesátých letech bojovaly skautské zombie proti komunistům

Recenzi hry čtěte zde.

Ze hry Mlčení bobříků

Málo známý příběh perzekvované skautky Bedřišky Synkové, která byla v padesátých letech vězněna za ilegální vedení skautského oddílu a jejíž podoba se ve stejné době dostala na československou korunovou minci, zpracovali pro pražské Divadlo pod Palmovkou mladí tvůrci Tomáš Dianiška a Jan Frič.

V době, kdy si Synková odpykávala desetiletý trest, rozhodla se sochařka Marie Uchytilová na protest proti režimu zúčastnit soutěže o návrh na novou korunovou minci. Motivu dívky sázející lípu vtiskla podobu vězněné Synkové. Shodou okolností její návrh zaujal, a tak se od roku 1957 až do roku 1992 platilo po celé zemi s podobou perzekvované. Nejen optikou padesátých let se jeví čin sochařky jako těžko uvěřitelný kousek.

Dramatika Tomáše Dianišku a režiséra Jana Friče příběh, který se dostal do širšího povědomí teprve loni v létě, zaujal a rozhodli se jej parafrázovat v nové hře pro experimentální studiový prostor pražského Divadla pod Palmovkou. Ve svém Mlčení bobříků dodali do příběhu o boji s komunistickou totalitou padesátých let nejznámější hororová klišé včetně upírů, zombií a vyvolávání duchů. Vytvořili silnou nadsázku, do které se vedle litrů krve nebáli zakomponovat ani obří penis či masturbaci s bustou Klementa Gottwalda (recenzi čtěte zde).

Ohlasy skautů jsou pozitivní

„Skautskou aktivistku Bedřišku Synkovou představují jako mladou fanatičku hájící památku Klementa Gottwalda, která po uvěznění trpí pomateností, a sochařku Marii Uchytilovou vykreslují jako cyničku, která za vítězství v soutěži o podobu korunové mince zaplatila sexuální službou. Tyto výplody údajné „umělecké licence a ironie“ jsou v rozporu s ověřitelnými fakty,“ upozorňují autoři prohlášení, které zveřejnily Divadelní noviny.

„Jsme si vědomi toho, že některé scény inscenace jsou kontroverzní a že nemusí každý přijmout způsob, jakým je inscenace vystavěna,“ reagují tvůrci a poukazují na to, že jejich hra naopak na hrůzy komunismu a významnou roli skautingu upozorňuje.

„Ohlasy diváků, a to i z řad skautů a skautek, svědčí o tom, že inscenace naopak zobrazuje období perzekuce skautingu a padesátých let způsobem, který podává zprávu o jeho nestvůrnosti, agresivitě, tuposti a je mrazivým a otřesným obrazem naší minulosti,“ dodávají.

Podle kritiků hry je Mlčení bobříků v zásadním rozporu s fakty a etickým poselstvím životních příběhů skautské aktivistky a politické vězeňkyně Synkové-Hoffmannové a sochařky Uchytilové. Upozorňují i na to, že se obě ženy nemohou bránit - jedenaosmdesátiletá Synková žije od roku 1968 ve Švýcarsku, Uchytilová pak zemřela v předvečer sametové revoluce.

„Jsme si jisti, že po zhlédnutí Mlčení bobříků se divák nemůže domnívat, že jde o historickou hru a zachycení skutečného příběhu – leda by považoval zombie, duchy, přízraky a posedlost ďáblem za běžnou součást reality,“ dodává Divadlo pod Palmovkou. To prý dále chystá doprovodný program, který se bude zabývat perzekucí československého skautingu a dále besedy s pamětníky z řad skautů. Nejbližší reprízy Mlčení bobříků jsou beznadějně vyprodány.