RECENZE: Miro Žbirka natočil zásadní vzkaz tuzemskému popu

12:58aktualizováno  12:58
Deska Miro, kterou si dvaašedesátiletý zpěvák splnil životní sen, je výjimečná v mnoha ohledech. Hudební vášeň na ní nezná věk ani hranice.

Album Miro je z těch, které stojí za to vnímat v kontextu. Žbirka se do hudební branže naplno ponořil ve svých patnácti, od té doby stojí za mikrofonem, v osmdesátých letech se stal nejpopulárnějším zpěvákem v zemi, od devadesátých je jedním z mála, kterému se dařilo v tvorbě neustrnout a neustále přicházet s často přímočarými, ale nikdy ne hloupými písničkami, které mnohdy zlidověly. Je samozřejmé, že si během toho času vytvořil svoje jistoty, způsob práce i skládání, zkrátka, že se dostal do pozice, kdy není nic snazšího než sázet na jistotu.

Miro

CD, 349 korun

LP, 529 korun

Hodnocení­: 95%

Z alba Miro je patrné, že něco takového mu však jeho vášeň pro hudbu stále nedovoluje. Žbirka jej nahrál v nejslavnějších studiích světa v londýnské Abbey Road, takže není třeba nějak do hloubky rozebírat, že po technické stránce jde o skvělou nahrávku, která fantasticky „hraje“. Jenže jméno nejlepšího studia na světě působí skvěle z hlediska marketingu, ale dobrou desku samo o sobě nezaručuje. A krok, který se na albu Miro rozhodl udělat, je mnohem odvážnější, než se může na první pohled zdát.

Začíná to tím, že přestože vychází jako dvojcédéčko se slovenským dodatkem v podobě osmi písniček na druhém disku, je to skutečně „anglická“ deska se vším všudy. Žbirka na ni získal slavného textaře a básníka Petea Browna (napsal třeba Sunshine Of Your Love pro Cream), který jeho melodie doplnil o silné příběhy a životní vjemy. Svou rafinovaností se skvěle spojují s na první poslech nenápadnou, ale přitom do hloubky propracovanou aranžérskou prací producenta Roba Cassa, kterému se ze Žbirkova rukopisu povedlo vytáhnout ty nejzajímavější momenty a zasadit je do mnohdy nečekaných kontextů.

Úvodní song Suddenly skvěle navozuje atmosféru, má v sobě pro celou desku typickou lehkost a přirozenost. Hned následující All My Days je bezpochyby jednou z nejsilnějších skladeb, které kdy Žbirka během své kariéry napsal, navíc s fantastickou vnitřní gradací, když životní zpověď a nekompromisní basovou linku začne doplňovat disonantní kytara. Finále v sobě má sílu hlučného popu bez kompromisů. A když na něj ještě se svým odpichem a drajvem naváže skladba Following Rain, odkrývá se, že Miro je konzistentní nahrávka se silnou vnitřní energií, kterou dvaašedesátiletému muzikantovi mohou závidět o generace mladší hudebníci. Druhý slovenský disk dokonce působí jen jako nutný dodatek.

Vulgárně řečeno, album Miro rozhodně není deskou slavného zpěváka odněkud z východu, kterému v šedesátých letech učarovali Beatles a v šedesáti ho přepadl vrtoch natáčet ve studiu, které mělo na jeho hrdiny zásadní vliv. Je to deska, která na první poslech působí lehce a samozřejmě, ale přitom v sobě každá skladba – od „odrhovačky“ Girl In The Middle po koncentrované emoce v závěrečné baladě Fair Play – s dalším poslechem odkrývá nečekané vrstvy.

Když uvážíme, s jakým přístupem, vnitřním zaujetím, předsudky k vlastním posluchačům a výsledkem dnes natáčí desky muzikanti ze Žbirkovy generace (ale i řada mladších), je bez uvozovek světové album Miro zcela zásadní zprávou tuzemské populární hudbě.

Mezi nejznámnější revivaly Beatles patří americká kapela The Fab Four.
Fenomén revival aneb když Beatles nosí paruky a Elvis mluví kratkym zobakem

Pro nemalé množství lidí ultimátní zábava, pro jiné jen možnost „zažít“ své třeba nežijící idoly. A pro někoho otevřené brány pekelné. Řeč je o revivalech,...  celý článek