Šumperská výstava Janečkových kreseb nazvaná Střepy se opozdila kvůli útoku teroristů na Ameriku. "Luboš šel s manželkou 11. září na letiště, aby odletěl do Evropy. Tam se dozvěděl, co se stalo a že neodletí," vyprávěl Koval. Nyní už autor nepřijel.
Expresivní Janečkovy kresby jsou plné lidského trápení a bolesti. Návštěvníkovi galerie se předvede také newyorský Manhattan před tragickým útokem teroristů a jedenáct dnů "poté". Obraz apokalypsy je v Janečkově podání sugestivnější než nejvěrnější fotografie nebo film.
"Luboš nejde zařadit do žádného směru, je to ryzí umělec, který dělá, co bytostně potřebuje, co žije, co cítí, co musí," řekl Koval. Podle něj se ve vyznění Janečkových kreseb zobecňuje zjištění, že při hledání opravdovosti a neúplatnosti není zásadní rozdíl mezi klecí totality a tvrdostí světa absolutní svobody.
Strhující kresby doprovází Janečkovy básně laděné na stejnou strunu jako výtvarné práce. Vedle strojopisné verze leží i rukopisy připomínající nečitelností znakové písmo.
"Ty lapidární archaické znaky vlastního klínového písma dávají podobu slovům, ale k jejich obsahu se dobýváme těžce. Když jsme po Lubošovi chtěli, aby nám poslal básně napsané čitelněji, jeho opravdová snaha se dojemně míjela účinkem," popisuje Anežka Kovalová.
Výstava, patřící k tomu nejlepšímu, co šumperské galerie letos nabídly, potrvá do čtvrtého listopadu.
Lidé si prohlížejí výstavu prací Lubomíra Janečky v Galerii Jiřího Jílka v Šumperku |