RECENZE: Život magnáta Miloše Havla byl jako scénář k drsnému filmu

18:42aktualizováno  18:42
Byl prvním českým filmovým magnátem. Jeho jméno je spjato se vznikem barrandovských ateliérů a Lucernafilmu. Přesto o Miloši Havlovi dodnes neexistovala seriózní biografie. Nyní ji vydává Knihovna Václava Havla, napsala ji Krystyna Wanatowiczová.

Obálka knihy Miloš Havel - český filmový magnát | foto: Knihovna Václava Havla

Pokud by chtěl kdokoli z životopisců vidět, jak se má žánr správně dělat, ať si knihu Miloš Havel - český filmový magnát pořídí. Je propracovaná, výborně nakládá s prameny, jde do hloubky, ověřuje každý Havlův krok, přitom se autorce podařilo udržet příběh v rovině téměř románové čtivosti a napínavosti a přímo vyzývá ke zfilmování. Ale není melodramatická, ač jeho osud vlastně melodramatický byl. "Když ve vězení napsal již dříve citovanou větu Byl jsem vždy spíše bohém než kapitalista, možná ani netušil, jak přesně se vystihl," tvrdí autorka.

Miloš Havel - český filmový magnát

Vydavatel: Knihovna Václava Havla

546 stran, cena: 399 korun

Hodnocení: 90 %

Navíc se nesoustředí jen na život Miloše Havla, jeho dětství, zlatou éru, dramata válek a emigraci v roce 1952, ale přes vyprávění o něm podává další svědectví: o počátcích kinematografie, o zrodu českého podnikání a v neposlední řadě o morálních hodnotách a soudech. Ostatně v předmluvě ke knize to výstižně shrnul Ivan M. Havel: "Dozvídáme se o umění podnikatelském, které si dnes často pleteme s šikovností šejdířů. Dozvídáme se o rozdílu mezi pravou důvěrou a ošidnou důvěřivostí. Dozvídáme se o iluzích nadšenců a kličkách prospěchářů."

Život Miloše Havla je opředený tajemstvími. Dosud se jím zabývaly vlastně jen diplomové práce na katedrách filmových věd. Až po vzniku Knihovny Václava Havla a poté, co se jejím šéfem stal Martin C. Putna, se i osobnost prezidentova strýce dostala do popředí zájmu. Přesto autorka tvrdí, že stále zůstávají tři tajemné komnaty. "Co cítil, o čem přemýšlel, z čeho se radoval a čeho se bál - toho všeho se lze jen domýšlet, protože informací o jeho osobním životě se dochovalo velmi málo. Důvodem byla jeho homosexuální orientace, kterou tehdejší společnost netolerovala," vysvětluje.

Radil se s Háchou

Druhé tajemství souvisí s Havlovým postavením za války. Jedni ho mají za kolaboranta, druzí za zachránce české kinematografie. "Miloš Havel byl především velký hráč a schopný obchodník," tvrdí Wanatowiczová.

Třetím tajemstvím je jeho život v emigraci, vztah s přítelem a série krachů. Pátrání po pravdě o Miloši Havlovi se komplikuje i tím, že jeho jméno vedou ve svazcích StB, ovšem informace v nich obsažené mohou, ale nemusí být pravdivé.

Miloš Havel, filmový magnát

Miloš Havel, filmový magnát

Havlův život líčí autorka jako fascinující příběh výjimečného člověka. Podnikatel si prý třeba psal číslice do vzduchu cigaretovým dýmem, byl totiž vášnivý kuřák, takže nepotřeboval papír a tužku, investice, zisky a ztráty počítal cigaretou. Těžko uvěřit, jaký pád nastal po válce, přišlo vězení i nenávist "přátel" kvůli Havlově vztahu s Dušanem Hubáčkem, emigrace i nevydařené podnikání v pohostinství v Německu, sázka na Monte Carlo. A je to také příběh velkých jmen: o postupu za protektorátu se Havel radil s Háchou, kvůli jeho domnělé kolaboraci pak vyslýchali Lídu Baarovou a Adinu Mandlovou. Proti komunistické zvůli se ho několikrát zastal Vítězslav Nezval. Z filmové branže ho "vyprovázel" Elmar Klos.

Krystyna Wanatowiczová zkrátka odvedla skvělou práci. Lze něco vytknout? Snad jen to, jak dlouho museli čtenáři na Havlův životopis čekat. Nejednoznačné a kontroverzní osudy jako by se nenosily.