Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se Miles Davis s jazzmany i rockery v Newportu utrhoval ze řetězu

  18:55aktualizováno  18:55
Dvacetiletí neuvěřitelného osobního vývoje, jaký asi nemá v hudebních dějinách 20. století obdoby, mapuje nový box čtyř archivních CD trumpetisty Milese Davise.

Miles Davis na festivalu v Newportu v roce 1969 | foto: David Redfern

Miles Davis at Newport (box)

Box nazvaný Miles Davis at Newport 1955–1975 je čtvrtým pokračováním The Bootleg Series. Tedy řady davisovských archivních vesměs koncertních nahrávek, které v drtivé většině dosud nebyly oficiálně vydány.

Některé existovaly pouze na černém trhu jako pirátské desky, tedy takzvané bootlegy. Odtud název celé série. Stejný projekt s velkým úspěchem průběžně vychází také z archivů Boba Dylana. Ten už má ovšem na kontě jedenáct kompletů, zatímco autorizované bootlegy Milese Davise jsou de facto stále na začátku.

První obsahoval evropské koncerty z roku 1967, druhý vystoupení na stejném kontinentě o dva roky později a třetí ve slavném sále Fillmore v roce 1970. Aktuální čtyřalbum je opulentním průřezem Davisovými vystoupeními na jednom z nejprestižnějších jazzových festivalů světa v americkém Newportu.

Miles Davis na festivalul v Newportu

Nejstarší zde zachycené nahrávky pocházejí z roku 1955, kdy byl Davis už sice hvězdou moderního jazzu první velikosti, ale ještě ne všeobecně uctívanou a v podstatě nadžánrovou „megastar“.

Tehdy zde vystoupil jako člen příležitostné sestavy, hrající pod označením All-Star Jam Session, v níž hráli i další mimořádní muzikanti té doby, třeba klavírista Thelonious Monk nebo barytonsaxofonista Gerry Mulligan. Milou pikanterií je, že hudebníky uvádí na scénu a publiku představuje sám velký Duke Ellington v roli moderátora.

Tři roky nato se Davis do Newportu vrátil v čele sexteta, v jehož sestavě září jméno saxofonisty Johna Coltranea, a v letech 1966 a 1967 zde představil své slavné „druhé velké kvinteto“, v němž mimo jiné hráli Herbie Hancock na piano a Wayne Shorter na saxofon.

Miles Davis na festivalul v Newportu

Potud se bavíme o rozvíjení hudby, se kterou Miles Davis začínal, tedy o akustickém moderním jazzu, jehož základ spoluformoval jako mladíček v bebopovém období, až se dopracoval zcela originálního přístupu v šesté dekádě.

Na jejím konci ovšem jeho myšlení zaznamenalo zlom – a newportské nahrávky to skvěle dokreslují. Jako první ryzí jazzman začal Miles Davis používat ve svých kapelách elektrifikované nástroje a vlivy rocku, který zrovna na konci „sixties“ prožíval svá nejlepší léta.

Hned s několika kapelami, hrajícími funky rytmy a vysloveně psychedelické improvizace, přijel i na newportský festival.

Miles Davis na festivalu v Newportu v roce 1969

Když si posluchač pustí úvod kompletu s vlastně velmi decentními nahrávkami standardů typu Round Midnight a pak skočí například ke skutečně ze řetězu utrženému šílenství sedmičlenného bandu se dvěma elektrickými kytaristy z roku 1973, hudebně jako by uběhlo několik světelných let. Génius Davis to zvládl za pouhých osmnáct roků.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.