Doporučujeme

Jiří Stach - Venuše (1998) - Jiří Stach - Venuše (1998) | foto: Jiří Stach / Galerie Nový svět

Milé fotografické podivínství Jiřího Stacha

  • 1
Průřez volnou, dosud prakticky neznámou a také ne právě obvyklou tvorbou pražského fotografa Jiřího Stacha dostal podobu graficky i tiskařsky precizní publikace.

Pražská galeristka Jana Reichová se předloni rozhodla svému manželovi Janu Reichovi (1942) vydat knihu. Pro jeho Bohemii, velkolepý svazek černobílých snímků českých zemí, z toho vzešla hlavní cena Magnesia Litera za publikaci roku.

Nyní Reichová v ediční práci pokračuje monografií Reichova vrstevníka Jiřího Stacha (1944). Průřez jeho volnou tvorbou z let 1975-2005 nese výstižný název Natura Magica.

Mám svůj svět
Absolvent FAMU Jiří Stach se po skončení školy živil jako reklamní a propagační fotograf pracující například pro podniky zahraničního obchodu. Volnou tvorbou se prezentoval skoupě. Listopadový převrat na tom nic nezměnil. Informačně skoupá je i nynější monografie: žádné seznamy výstav, publikací a literatury o umělci, jak je tomu u průřezových knih (dobrým) zvykem.

Autor úvodního textu v Natuře Magice, v Praze působící kurátor anglického původu Richard Drury (1967), poměrně detailně popisuje a vykládá Stachovo dílo z něho samého a z osobnosti jeho tvůrce, nanejvýš připojí zmínky o možných souvislostech se surrealismem. Žádné vřazení Stacha do souvislosti české a světové fotografie se zde nekoná.

Nejspíš se Druryho „hermetická“ interpretace děje úmyslně. Za její stěžejní důvod by mohl být vzat charakter Stachova nikoliv pouze fotografování, nýbrž celého jeho tvoření, poněvadž kniha komplexně svědčí o této autorově aktivitě.

Stach totiž nekreslí jen světlem na citlivou vrstvu černobílého filmu, nýbrž i tužkami a pery - a to buď do sešitů, v nichž si vede deníky, či na volné papíry nebo rovnou do fotografií. Navíc do snímků často intervenuje psanými, bezmála kaligraficky vyvedenými, málokdy však čitelnými poznámkami, případně takové poznámky umisťuje vedle fotografického obrazu.

Kniha Natura Magica je artefaktem vznášejícím se mimo čas a prostor, vyhlazeným kabinetním předmětem nebo čímsi jako tištěnou „kunstkomorou“ evokující atmosféru rudolfinské Prahy. A to nejen kvůli arcimboldovským inspiracím některých zátiší, nýbrž i pro ty alchymisticky „pošetilé“ záznamy a nákresy, v nichž Stach reflektuje svět, jeho stavbu a smysl, a vytváří tím svět zcela svůj.

Možná na téhle naprosté paralelnosti Stachova (mikro)kosmu nese svůj podíl husákovská normalizace, do níž byl pražský fotograf, utvářený v liberálnějších šedesátých letech, hozen na úplném počátku své profesní dráhy a hledal snesitelný způsob existování. A třeba i svůj díl nese naprostá účelovost toho fotografování, jímž se živil. Bezesporu ocenění hodná je Stachova vytrvalost: nikdy svoje nekomerční fotografické já neopustil - na rozdíl od mnoha jiných kolegů z FAMU, jejichž kreativitu umořil provoz zakázkového focení.

Knižní tvor
Svébytná „ulítlost“ a setrvalost Stachova světa umožnila sestavit monografii coby organického „tvora“, v němž se práce z různých autorských cyklů a období prolínají, tvoří jedno tělo; pouze na konci publikace jsou jemně odděleny snímky z dírkové komory. Originalita Jiřího Stacha tkví právě a především v celku, v jednotě fotografií a kreseb; to vše integruje osobnost autora.

Kniha je pro to ideálním nosičem, vyjádřit výstavou tuto usebranou bizarnost by šlo nejspíš jen pracnou instalací jakési trojrozměrné kunstkomory. Stachovy fotografie vykazují technickou brilanci, avšak samy o sobě, svou poetikou, zase tak originální nejsou. Ulity či rostlinné plody fotografovali detailisticky a s erotickými podtexty již někteří tvůrci hluboko v první půli minulého století.

U Stachových obskurních aranžmá lidských těl si zase už jen při troše obeznámenosti nelze nevzpomenout na proslulého „zvrhlíka“ Joela-Petera Witkina, ostatně informace o jeho estétských fotoobrazech ošklivosti, animality a abnormality sem pronikaly již v osmdesátých letech.

Stach je však ve srovnání s Witkinem velmi „soft“, jeho úmyslem ani v nejmenším není šokovat; jeho úmyslem je kutat si na svém, potěšit svůj okruh. Kýč zde obchází okolo, ale to nevadí, to je v řádu Stachových věcí.

JIŘÍ STACH - Natura Magica
Koncepce Jiří Stach & Robert V. Novák, úvodní text Richard Drury, grafická úprava Robert V. Novák. Vydala Jana Reichová - Galerie Nový Svět, Praha 2006, 156 stran, doporučená cena 1100 korun.
Hodnocení MF DNES: 60%

,