Tereza Dočkalová v kusu Mickey Mouse je mrtvý

Tereza Dočkalová v kusu Mickey Mouse je mrtvý | foto: R. Dobeš

RECENZE: Mrtvý Mickey Mouse s křížem je prostě zajímavá kuriozita

  • 0
Krev, tetování, hudba Depeche Mode, obří děsivá parafráze na nejslavnějšího myšáka od Disneyho nese kříž s neonovými světýlky.

Hra Tomáše Dianišky nazvaná Mickey Mouse je mrtvý obsahuje postmoderní mix témat, frází i myšlenek, jež se mohou honit hlavou každému z porevoluční generace odkojené MTV a hudebním i knižním popem.

Ač byl původně připraven pro liberecké Divadlo F. X. Kalby (komorní odnož pro mladé diváky tamního Divadla F. X. Šaldy), uvádí jej nyní v obnovené premiéře pražské Divadlo pod Palmovkou. Konkrétně půdní prostor PalmOFFka, kde se Dianiška, jinak člen zdejšího hereckého souboru, po svém odchodu z Liberce usídlil a kde působí i jako autor. Jeho hříčka Mickey Mouse je mrtvý v podstatě předznamenává úspěšný loňský kus Mlčení bobříků, který spolu s Janem Fričem pro pražskou scénu připravil (recenze zde).

Oproti Bobříkům čiší z Mickey Mouse více studentská nevázanost, hravost či snad i lehká režisérská naivita, kterou alternativní diváctvo snadno promine. Zatímco Mlčení bobříků používá postmoderní odkazy, moderní mluvu a bláznivé asociace pouze jako prostředek k vyprávění o hrůzách totality (a hlavně k dobrému divadlu), Mickey Mouse je bez přesahů.

Dianiška nabízí pestrou mozaiku založenou na hororových i noirových odkazech a čerpá i z filmů o mladých či o drogách. „Bože, dej, aby to všechno byla jen halucinace,“ opakuje se jako mantra celou hodinovou jízdou a divák místy jen nevěřícně kroutí hlavou a hledá v tom roztodivném mixu nálad, scének a žánrů pevný bod. Jinde se však směje nad trefnými poznámkami – třeba tou, která odsuzuje motivační knihy a citáty jako „hluboké rady do povrchního života“.

Mickey Mouse je mrtvý

55 %

Divadlo pod Palmovkou

premiéra: 4. listopadu 2016 (obnovená)

režie, hrají: Tereza Dočkalová, Barbora Kubátová, Tomáš Dianiška, Jakub Albrecht

Mickey Mouse je mrtvý není dílo, které by mělo sloužit jako vstupenka do tvorby týmu okolo jedné z nadějí naší současné dramatiky. Funguje spíše jako zajímavost či kuriozita v jeho vývoji, kterou běžný divák může vynechat a raději si dopřát úspěšné Bobříky.

Dianiška má za sebou dobrý týden, v úterý byl nominován v kategorii Talent roku v Cenách divadelní kritiky, jeho novinku Moje malá úchylka ve středu v premiéře uvedlo A studio Rubín s Janem Cinou a Hanou Vagnerovou. Bude zajímavé sledovat, kam až se tento původně undergroundový autor dostane, Mickey Mouse je na té cestě malým mezistupněm.