Metropolitní operu čekají těžké časy

Jedenapadesátiletý Peter Gelb, nová hlava newyorské Metropolitní opery, začínal v 15 letech na této scéně jako uvaděč, mezi jehož povinnosti mimo jiné patřilo uklidňování rozvášněných operních fanoušků. Poté sbíral zkušenosti v různých institucích jako agent a producent televizních pořadů.

Od roku 1995 byl ředitelem společnosti Sony Classical. Přes nespornou manažerskou kvalifikaci vyvolalo jeho  jmenování do čela nejslavnější americké scény v hudebních kruzích diskuse. A ty se týkají i budoucnosti Metropolitní opery.

Americký tisk totiž poukazuje na to, že ji čekají - také v souvislosti s válkou proti terorismu - těžké časy. Gelb se bude muset vyrovnat především s klesající návštěvností. Že je situace vážná, přiznala pro The New York Times i významná americká sopranistka Beverly Sillsová, která zasedala v radě, jež vybírala nového ředitele.

"Loni jsme měli návštěvnost 79 procent a to je příliš málo," varovala. Rozpočet opery sice dosahuje 200 milionů dolarů, ale závisí hlavně na soukromých sponzorech a mecenáších. Ale těch ubývá.

Nejpikantnější situace nastala kolem Alberta Vilara, který až donedávna zasypával MET (a nejen ji) miliony, ale pak mu zdroje vyschly. Vedení opery reagovalo odstraněním čestné tabulky s jeho jménem, kterou předtím nechalo umístit v hledišti. Další úder přišel od ropné společnosti Texaco, která se po mnoha desetiletích rozhodla skončit s financováním tradičních rozhlasových přenosů vybraných představení.

Vyvést Metropolitní operu z hrozící krize by měl právě Peter Gelb, jenž dostal přednost před jinými kandidáty, mezi nimiž byl údajně i tenorista Plácido Domingo. Bude muset zvládnout administrativní aparát čítající 850 zaměstnanců na plný a 1200 na částečný úvazek, k tomu osmnáct různých odborových svazů, nemluvě o zástupu hudebníků a náladových operních hvězd. A především shánět finanční prostředky a oslovovat veřejnost.

Gelb už se ve svém prvním prohlášení agenturám nechal slyšet, že chce operní žánr vymanit z elitářského klubu. "Musíme operu přiblížit širšímu publiku a mládeži. Opera je jedinečná v tom, že může znovu nalézt sama sebe jako vizuální podívaná," prohlásil Gelb, který během svého působení u Sony Classical inicioval projekty z oblasti nazývané crossover i vydávání filmových soundtracků.

Dlužno dodat, že právě tímto příklonem k masovějšímu vkusu pošramotil firmě Sony u části odborné veřejnosti renomé. List The New York Times si proto neodpustil poznámku: "Pane Gelbe, prosím, jen žádnou crossoverovou operu!"

Metropolitní opera v newyorskem Lincolnově centru

,