Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metropolitní operu čekají těžké časy

  1:00aktualizováno  1:00
Jedenapadesátiletý Peter Gelb, nová hlava newyorské Metropolitní opery, začínal v 15 letech na této scéně jako uvaděč, mezi jehož povinnosti mimo jiné patřilo uklidňování rozvášněných operních fanoušků. Poté sbíral zkušenosti v různých institucích jako agent a producent televizních pořadů.

Od roku 1995 byl ředitelem společnosti Sony Classical. Přes nespornou manažerskou kvalifikaci vyvolalo jeho  jmenování do čela nejslavnější americké scény v hudebních kruzích diskuse. A ty se týkají i budoucnosti Metropolitní opery.

Americký tisk totiž poukazuje na to, že ji čekají - také v souvislosti s válkou proti terorismu - těžké časy. Gelb se bude muset vyrovnat především s klesající návštěvností. Že je situace vážná, přiznala pro The New York Times i významná americká sopranistka Beverly Sillsová, která zasedala v radě, jež vybírala nového ředitele.

"Loni jsme měli návštěvnost 79 procent a to je příliš málo," varovala. Rozpočet opery sice dosahuje 200 milionů dolarů, ale závisí hlavně na soukromých sponzorech a mecenáších. Ale těch ubývá.

Nejpikantnější situace nastala kolem Alberta Vilara, který až donedávna zasypával MET (a nejen ji) miliony, ale pak mu zdroje vyschly. Vedení opery reagovalo odstraněním čestné tabulky s jeho jménem, kterou předtím nechalo umístit v hledišti. Další úder přišel od ropné společnosti Texaco, která se po mnoha desetiletích rozhodla skončit s financováním tradičních rozhlasových přenosů vybraných představení.

Vyvést Metropolitní operu z hrozící krize by měl právě Peter Gelb, jenž dostal přednost před jinými kandidáty, mezi nimiž byl údajně i tenorista Plácido Domingo. Bude muset zvládnout administrativní aparát čítající 850 zaměstnanců na plný a 1200 na částečný úvazek, k tomu osmnáct různých odborových svazů, nemluvě o zástupu hudebníků a náladových operních hvězd. A především shánět finanční prostředky a oslovovat veřejnost.

Gelb už se ve svém prvním prohlášení agenturám nechal slyšet, že chce operní žánr vymanit z elitářského klubu. "Musíme operu přiblížit širšímu publiku a mládeži. Opera je jedinečná v tom, že může znovu nalézt sama sebe jako vizuální podívaná," prohlásil Gelb, který během svého působení u Sony Classical inicioval projekty z oblasti nazývané crossover i vydávání filmových soundtracků.

Dlužno dodat, že právě tímto příklonem k masovějšímu vkusu pošramotil firmě Sony u části odborné veřejnosti renomé. List The New York Times si proto neodpustil poznámku: "Pane Gelbe, prosím, jen žádnou crossoverovou operu!"

Metropolitní opera v newyorskem Lincolnově centru

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

Robbie Williams (Letiště Letňany, Praha, 19. srpna 2017)
RECENZE: Robbie Williams stále boduje v popové těžké váze

Sobotní koncert Robbieho Williamse na pražském Letišti Letňany byl ukázkovou popovou show ze staré školy. Hvězdný britský zpěvák skutečně zpíval, kapela hrála...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.