Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Skvělá blonďatá bestie v nicneříkajícím dramatu o partyzánech

  17:07aktualizováno  17:07
Newyorská Metropolitní opera v sobotu zahájila novou sezonu kinopřenosů. Nasadila těžký kalibr, Verdiho Macbetha, v titulní roli s ruskou hvězdou Annou Netrebko. A bylo to překvapení.

Z opery Macbeth v Metropolitní opeře | foto: Aerofilms

Kinopřenosy už jsou natolik zavedené, že Metropolitní opera neváhá některé inscenace opakovat v novém obsazení. To je i případ Macbetha. Opět tedy bylo nutné odmyslet si režii Adriana Noblea. Patří k těm nicneříkajícím aktualizacím, jež vyvolávají dojem, že hercům prostě omylem přidělili kostýmy z moderního dramatu o partyzánech. Divák se pak musí třeba ptát, proč v bitvě po sobě nestřílejí, ale bijí se puškami místo mečů…

Macbeth

Autor:

Živý přenos z Metropolitní opery

11. října 2014

Hodnocení: 80 %

Nicméně hlavní otázka zněla: jak si Anna Netrebko poradí s novou rolí, s démonickou lady Macbeth? Verdi ji chtěl mít dle vlastních slov zlou a ošklivou, nepřál si anděla s jasným a mohutným hlasem, ale ďábla s hlasem drsným a temným. Tedy vlastně opak… Netrebko navíc změnila vizáž na blond.

Anděl z pekla

A přesto stvořila bestii. Zlou a s ošklivou duší, nakonec potrestanou šílenstvím. Přímočarou, krvelačnou vášeň, jež hudebně charakterizuje tuto postavu, Netrebko vyjádřila stejně přímočaře. Hlasem sice třpytivým a ve spodním rejstříku zmohutnělým, ne drsným, ale připomínajícím hořící led. Anděla z pekla. Přitom se neuchylovala k živelným zvukovým orgiím, všechny tóny byly ukázněně „seřazené“ za sebou a zazpívané bez kazu na kráse, bez jekotu. Tím větší účinek se dostavoval - a možná se bude s časem ještě prohlubovat.

Nebyla to ovšem one-woman show. Naštěstí. Také barytonista Željko Lučić má dost vokálních i hereckých prostředků na to, aby ztvárnil krále Macbetha jako noblesního, ambiciózního slabocha. A i když vražednický pár nebyl na scéně, bylo pod taktovkou Fabia Luisiho co poslouchat. Jednak basistu Reného Papa coby generála Banca a především maltského tenoristu Josepha Calleju. Macduffův nářek nad zmasakrovanými dětmi zněl v jeho podání s grácií prostoupenou bolestí, jak se sluší na dědice velkých italských tenoristů.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.