Memorandum funkového klanu

  • 3
Z členů a spolupracovníků ansámblu J.A.R., který míchá funk, rap a bizarní humor, vznikl po deseti letech vlivný hudební klan. Kapela to potvrzuje pátým albem Nervák. Ve skladbě Náš klan se blýskají citace z projektů a triumfů lidí z J.A.R. včetně zpěváka Dana Bárty nebo Romana Holého, kapelníka jiné skupiny Monkey Business. Dodejme, že s rapperem Michaelem Viktoříkem a textařem Otou Klempířem tvoří Bárta a Holý jádro J.A.R., na které se nabalují spříznění muzikanti.

Motorem jejich Nerváku zůstává funk, poháněný přesnými výstřely dechové sekce, který kapela ovládá s naprostou suverenitou. I když band zpomalí, nervní silokřivka muziky jede v pozadí. Muzika neztratí lehkost ani v rockové skladbě Hi-Tech Vitamean, již prořezává kytara Miroslava Chyšky.

Baskytarista Robert Balzar, bubeník Bady Zbořil, trombonista Filip Jelínek a saxofonista František Kop bez problémů překračují křižovatky stylů, avšak nejlépe se trefují do vláčných rytmů písní Mato-passé, Irídsí nebo Dál a hloub. Tím se J.A.R., kteří hýří vtipem ve ztřeštěné jízdě Nuly, stále více posouvají k melancholické muzice.

V nabídce různorodých nálad je Nervák nejvyváženější deskou J.A.R. Přispívá k tomu i soulad mezi precizním Danem Bártou a rapujícími nezpěváky Viktoříkem a Klempířem. Bárta své kolegy nepřehlušuje exhibicemi, jichž by jistě byl schopen. Stává se dělníkem J.A.R. Jeho hlas se spíše noří do atmosféry písní, hraje si s nuancemi. S Bártovým přispěním se hudba J.A.R. chová jako celistvá swingující hmota.

Nadto Bártův smysl pro humor dostává prostor v textech, na kterých se tento zpěvák podílí a jež garantuje textař kapely Ota Klempíř. Podle jedné písně jsou J.A.R. „ztraceni v klubu přátel krátkých vět“. Ano, hravé texty, v nichž se myšlenky prolínají s libozvučností slov, mají velmi sevřenou formu. Přitom v každé písni najdeme perlivé hříčky včetně slovních řetězců „syčáka přesyk hasičák“, „za jedy rozjedu se daleko, má Hedy“ nebo „slavík si staví dům velikosti paví“.

Před deseti lety by si člověk sotva pomyslel, že J.A.R. postoupí metodou sebezdokonalování P„dál a hloub, věci na kloub“ (Dál a hloub) - až k soudržnému, vytříbenému albu Nervák. Přitom se tahle deska, která je společným názorem či memorandem klanu, odlišuje od titulů Dana Bárty nebo Holého kapely Monkey Business.

A ještě něco: česká pop-music nemá dobré zkušenosti s klany, jež získávaly příliš mnoho moci. Klan J.A.R. získává vliv „zdola“ a bez TV Nova: koncertováním, vydáváním desek. Svou učenlivostí prospívá českému popu.

J.A.R.
Nervák

1 Parisian
2 Metamegamastítko
3 Brutek modelář
4 Karambolage
5 Nuly
6 Sem teče
7 Náš klan
8 Mato-passé
9 Hi-tech Vitamean
10 Jsem pohodlný
11 Nerváček
12 Dál a hloub
13 Idrísí

J.A.R.: Nervák. Obal alba. (2002).