Z muzikálu Mefisto

Z muzikálu Mefisto | foto: archiv muzikálu Mefisto

RECENZE: Ďábel s Bohem tančí, když Vojtkův Faust hledá věčné mládí

  • 1
V Hybernii si k deseti letům scény nadělili muzikál Mefisto s faustovským motivem, který divákům nabídne přesně to, co čekají.

Goethova faustovská otázka věčného mládí za cenu úpisu duše dostala v pražském Divadle Hybernia podobu standardního nenáročného, ale dobře zrežírovaného muzikálu.

Autorem předlohy a režisérem kusu připraveného k deseti letům zdejší scény je Zdeněk Zelenka. Celkem logicky si ke zpracování vybral známější a přístupnější první část Goethova Fausta, kterou zasadil do renesanční Itálie.

Zelenka se mimo jiné prosadil i jako scenárista či režisér filmových a televizních pohádek. To nezapře v jednom z nejvýraznějších motivů, tedy střetu Boha s Ďáblem licitujícím o Faustovu duši. K divákům promlouvají jejich hlasy jakoby shůry, zatímco na pódiu tančí dvě zakostýmované postavy. Osvěžující nápad sráží jen to, že se kreace tanečníků omezily na několik pohybů a začnou se brzy opakovat.

V úvodu je podobně nadzemsky vyobrazen i Mefisto. K Faustovi promlouvá pouze skrze hlas a stín vrhaný na oponu. Titulní postava se však pak zhmotní, aby společně s hlavní hvězdou večera Josefem Vojtkem na střídačku zahrála obě role. Vojtek, který si po herecké stránce nevede špatně, totiž představuje pouze starého Fausta či Mefista ve Faustově těle.

Mefisto

65 %

Divadlo Hybernia

premiéra 3. listopadu 2016

režie: Zdeněk Zelenka

hrají: Josef Vojtek / Jiří Zonyga, Jan Kříž / Petr Ryšavý, Ivana Korolová / Karolina Gudasová, Iva Marešová / Dita Hořínková, Jaromír Dulava / Michal Novotný / Tomáš Trapl, Rudolf Kubík, Hana Křížková / Renáta Podlipská, Ladislav Korbel / Lukáš Randák, Marco Salvadori / Štěpán Klouček, Andrea Holá / Jitka Jirsová, Martin Pošta, Miroslav Babuský, Jiří Minařík / Karel Jinda, Michal Máša / Alexej Kolva

Na první předpremiéře se ve druhé roli mladého Fausta/Mefista představil Petr Ryšavý, mladá muzikálová tvář se s velkou rolí poprala, silnější je však v negativní úloze Mefista, jako mladému Faustovi mu chybí potřebné charizma. Které tak lze spíše čekat od přece jen protřelejšího Jana Kříže v alternaci.

Ač v Hybernii nemají živý orchestr, hudba z pera Daniela Bartáka drží spolu se Zelenkovou svižnou režií muzikál v dobrém rytmu. Neurazí ani texty Borise Pralovszkého, i když jim občas zřejmě vinou ozvučení není zcela rozumět.

Režisér se kromě zmíněných tanců Boha s Ďáblem nebojí místy rozehrát více dějů zároveň či vtipně zhmotnit některé Faustovy představy. Muzikálu pro pobavení odpovídají i standardní scéna či kostýmy. Mefisto se tak řadí k tomu lepšímu, co u nás žánr nabízí, tedy po bok Evity, Addams Family či novinky Bonnie & Clyde.