Adaptaci Adély jako první uvedlo v sobotu Slovácké divadlo v Uherském Hradišti, v pražském Divadle Broadway se objeví 24. října. České filmové parodie pokleslých žánrů z let šedesátých jsou pro divadlo vděčnou látkou.
Na scéně se objevil například Fantom Morrisvillu Bořivoje Zemana či Čtyři vraždy stačí, drahoušku Oldřicha Lipského. Zaručeným kasaštykem je Limonádový Joe od stejného režiséra – ten ovšem na jeviště díky svému tvůrci Jiřímu Brdečkovi pronikl dávno před svou slavnou filmovou verzí.
Nápad přivést Adélu na scénu však přišel k autorovi jevištního přepisu a režisérovi Radku Balašovi přes jiné inspirace, než jsou české filmové parodie. Balaš totiž původně pomýšlel na režii amerického muzikálu Malý krámek hrůz, v němž masožravá rostlina požírá návštěvníky květinářství. Jenže práva byla nedostupná, a tak se Balaš rozpomněl, že i české prostředí má vlastní květinku, která ráda maso.
Nezbytná nadsázka
"Nemůžete překlopit filmový scénář na jeviště, řazení situací i stavění gagů musí být jiné," říká Balaš. Při práci na libretu vzal v potaz původní filmovou povídku a literární i technický scénář a Adéla se v jeho pojetí proměnila na hudební komedii se zpěvy. "Diváky čeká zcela jiný závěr," upozorňuje herec Tomáš Šulaj, který v Hradišti přijal roli detektiva Nicka Cartera.
Největší rozdíl však zařídí hudba a písničky, které složil Ondřej Brousek ve stylu klasického broadwayského muzikálu 30. a 40. let. Není to úplně nový nápad – stejnou "technologii" použili tvůrci retro muzikálu Producenti. K jeho autorovi Melu Brooksovi se ostatně Brousek hlásí jako k velké inspiraci.
"Muzika cituje slavné muzikály a jejich skladatele. Věřím, že muzikáloví znalci si užijí. Citace ale mají svůj význam, dodávají totiž inscenaci punc parodie. A nadsázka je pro Adélu stěžejní," vysvětluje Tomáš Šulaj. Muzikál je pro Šulaje výsostná disciplína, za roli Jerryho Lukowského v inscenaci Donaha! získal Thálii.
Z FILMU ADËLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA (1977)
Přesto Brouskovu hudbu považuje za jednu z nejsložitějších, jaké kdy zpíval. Ale nejen hudba je důvodem, proč Slovácké divadlo považuje Adélu za jeden z nejnáročnějších titulů, jaké kdy uvedlo. Herci museli zvládnout řadu dovedností včetně kouzelnických triků, práskání bičem, skákání salt a přemetů či stepování.
Šulaj – aby dostál Carterovu sloganu Vždy ve střehu – přidal i lekce v judu. "Prošel jsem jen rychlokurzem, takže nečekejte velkou sestavu. Základy jsem musel ovládnout proto, aby chvaty, které na jevišti používám, vypadaly samozřejmě a suverénně," dodává. K tomu musí ještě stihnout bleskově převlékat kostýmy, kterých vystřídá zhruba dvacet. Celkově garderoba pro inscenaci, v níž hraje celý soubor divadla, čítá 140 kostýmů.
Nejdražší projekt
Adéla dává zabrat i technice, která nesmí zapomenout na více než 150 rekvizit. Speciální postavení mezi nimi má pak "představitelka titulní role", Adéla. Vyrobili ji v brněnském loutkovém studiu Radost podle návrhu scénografa Jaroslava Milfajta, který se částečně řídil návodem na Audrey, masožravou rostlinu z Malého krámku hrůz.
Z malinké květinky vyroste v obludu, která dovede tančit a zpívat, na přání Radka Balaše navíc umí chytat kousky masa v letu. "O ceně se nesluší mluvit, ale naše Adéla byla hodně, hodně drahá," konstatuje Milfajt.
Slovácké divadlo považuje muzikál Adéla ještě nevečeřela za zřejmě nejdražší projekt ve své historii. "Doufáme, že se nám to vrátí, aspoň v přízni diváků," věří herec Josef Kubáník. Názor diváka, na který byli nejvíc zvědaví, si však neposlechnou. Na premiéru totiž slíbil přijet filmový Nick Carter Michal Dočolomanský. "Na Adélu se těšil, i když už byl vážně nemocný," doplňuje Kubáník. Již to však nestihl. - Čtěte Herec Michal Dočolomanský podlehl rakovině.
. Muzikál, který vás sežerePřed diváky nevystupují jako konkurenti, ale jako partneři. Spojuje je hudba Ondřeje Brouska a režisér Radek Balaš. "Máme koprodukční smlouvu," říká producent pražské Adély Oldřich Lichtenberg. Původně se počítalo i se shodným výtvarným řešením, herci obou scén měli obléct kostýmy Jolany Izbické-Schofield. Pro Broadway se nakonec šily obleky podle návrhu Romana Šolce. "Paní Izbická měla tolik práce s kostýmy pro Hradiště, že jsme se dohodli na změně," vysvětluje Lichtenberg. Broadway na zhotovení kostýmů spěchala. Potřebovala je do programu, který kreslí Jan Saudek. Největší rozdíly zařídí herecké obsazení. Na Broadwayi si Nicka Cartera místo původně ohlašovaného Ondřeje Brzobohatého zahraje Aleš Háma v alternaci s Petrem Vondráčkem, Ruperta von Kratzmara pak Martin Dejdar či Jiří Langmajer. O Květušku se podělí Jitka Čvančarová, Lucia Molnárová a Zuzana Norisová. A hraběnku Thunovou si rozdělí dvě herečky ze slavné předlohy Květa Fialová a Naďa Konvalinková. |