RECENZE: Kožená a Villazón hrají v thrilleru, jenž připomíná Mr.Beana
Berlín dosud slyšel pouze Tři fragmenty z Julietty, což je jakási úsporná verze pro koncertní účely, nikoli však operu jako takovou. Ta se hraje až nyní, a to ve francouzské verzi, kterou vytvořil Martinů úpravou hry surrealisty Georgese Neveuxe, podle níž napsal i české libreto.
Juliette má podtitul Snář, který napovídá, že vše je sen. Pařížský knihkupec Michel hledá vysněnou dívku v podivném městě, kde žijí ještě podivnější lidé, kteří ztratili paměť, každá situace se rozplývá téměř ve stejném v okamžiku, kdy nastala, úsměvné momenty současně mrazí a tento zvláštní svět do sebe vtahuje i hlavního hrdinu, snažícího se uchopit neuchopitelné, dráždivé ženství. Sen, realita, vtip, vážnost tvoří v této opeře citlivou rovnováhu. I v hudbě.
Německého režiséra Clause Gutha, zdá se, nejvíce zaujala scéna, v níž dialog Julietty a Michela přeroste v hádku, na jejímž vrcholu Michel vystřelí po Juliettě z pistole. Ozve se výkřik, ale protože jsme ve snu, u Martinů nikdo neví, co se vlastně stalo. Guth usoudil, že skutečně došlo ke kriminálnímu činu a operu pojal jako thriller s groteskními prvky. Michela zpětně pronásledují temné vzpomínky. Ty vypadávají a vykukují z různých bílých přihrádek tvořících scénu, ať už to jsou jednotlivé postavy nebo třeba obrovské zelené listy.
Bohuslav Martinů: JulietteDirigent Daniel Barenboim Režie Claus Guth Státní opera Pod lipami (v Schillerově divadle), premiéra 28.května 2016 |
„Jiné“ inscenační pohledy jsou přirozeně povoleny, vzpomeňme na skvěle vymyšlenou podobu, kterou Juliettě dal britský režisér David Pountney, a kterou roku 2000 v Národním divadle předvedl soubor z Leedsu. V Berlíně byl navíc do role Michela obsazen tenorista Rolando Villazón. Pokud ale někdo čekal, že se svým temperamentem zahraje pološíleného muže pronásledovaného fúriemi, rychle vystřízlivěl.
Villazón sice celou operu doslova řádí, ale jako povrchní komická figurka, klaun, který předvádí různé legrácky, často jak vypůjčené z arzenálu Mr.Beana. Ty mu jdou dobře, třeba výstup s papouškem, který je ve snovém městečku jedním z odznaků moci. Nebo když se snaží zbavit „mrtvoly“ Julietty a všelijak ji zdvihá a tahá a předstírá, že je stále živá. Nejspíš to takhle režisér chtěl, a Villazón prostě s vervou hrál, co umí, a ještě to snaživě přehnal. Navíc přepíná hlas, tlačí na něj, občas téměř chraptí. Před pár měsíci Villazón v Mnichově přispěl coby kapitán Scott k úspěchu nové opery Jižní pól od Miroslava Srnky, teď ale podobný výrazný vklad do opery jiného českého autora nezopakoval.
Také sama Juliette je pojata jednostranně, ani ne tak jako neurčitá snová představa jako spíš velmi konkrétní „holka do větru“, která povrchně laškuje s kdekým. Magdalena Kožená je ovšem v rámci této koncepce výborná, v červených šatech působí charismaticky a svůdně, také hlas jí zní barevně a vášnivě, pěvecky rozhodně inscenaci dominuje.
Kancelář snů, toť problém
Příběh režisérovi jakoby skončil s druhým dějstvím, v němž Michel zastřelí Juliette a pak - v Guthově koncepci - i sebe. Jenže Martinů napsal i třetí dějství, odehrávající se v kanceláři snů, kam si lidé chodí objednat vytoužené představy, a kde se Michel nakonec rozhodne nevracet do reality. To je vskutku výzva pro režisérovu fantazii. Guth ale nechává postavy prostě ploužit po jevišti, zahaleném do bílého kouře...
Světově renomovaný Claus Guth očividně narazil na stejný problém jako režisérka nedávné nové inscenace Národního divadla Zuzana Gilhuusová. Oba mají nicneříkající prázdno... Nicméně berlínská inscenace pražskou překonává (kromě výkonu Magdaleny Kožené) aspoň v propracovanosti hereckých kreací, a to i dalších sólistů, kteří se většinou převtělují do několika rolí. Jsou mezi nimi Richard Croft, Wolfgang Schöne, Arttu Kataja a také nepřehlédnutelný a nepřeslechnutelný basista Jan Martiník.
A pak je tu orchestr, který diriguje Daniel Barenboim. Podobně jako Jaroslav Kyzlink v Národním divadle zdůrazňuje mnohem více symfonickou hutnost než poetickou jemnost a lyriku, i když ta je u Martinů také přítomna a bez ní cosi chybí... Barenboim dokonce vyhrocuje Martinů až na samu dramatickou a zvukovou mez, přesto je výsledek nesrovnatelně kultivovanější než v Praze, berlínský orchestr prostě přináší vlastní hráčské kvality a opera zní jako mohutná symfonie, která posluchačsky strhává sama o sobě. Škoda, že na jevišti se odehrává jen tuctově komický kriminální příběh.
Tipy z televizního programu
Recenze: Přání k narozeninám 55 %, John Wick 3 60 %, Čertoviny 50 %, Velká oříšková loupež 2 35 %, Okamžik zlomu 70 %, Líbáš jako Bůh 50 %, Billy Elliot 80 %, Nechte ho jít 55 %, Království nebeské 50 %, Spider-Man: Paralelní světy 70 %, Revenant Zmrtvýchvstání 70 %, Kursk 60 %, Dej mi své jméno 70 %, Spojenec 60 %, Mission: Impossible - Národ grázlů 65 %, Quo vadis, Aida? 75 %, Steve Jobs 80 %
Klíčová slova: Ceny Anděl, Velikonoce, Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu
V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....
Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu
Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený
Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...
Kus dřeva, který v Titaniku udržel hrdinku naživu, se vydražil za 16 milionů korun
Plovoucí kus dřeva, který v oscarovém snímku Titanic pomohl udržet hlavní ženskou postavu Rose při...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Být vtipní jako Ondřej Sokol? Takovou ambici nemáme, říká lovkyně Belladonna
Rozstřel Dosud ji ve vědomostním pořadu Na lovu porazili jen desetkrát a správně odpověděla na více než 88...
RECENZE: Mlok, anebo nesmrtelnost? Kalfař v nové knize smeká Čapkovi
Premium Nejdřív Kosmonaut z Čech, teď rovnou Stručná historie věčného života. Názvy svých románů umí...
KVÍZ: Co chceš více, chop se lžíce. Jak znáte film Což takhle dát si špenát?
Bláznivá komedie o loupeži, zázračném omlazovacím přístroji a jedněmi nenáviděné, druhými milované...
Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album
Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...
RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace
Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...
Koordinátor/ka klinických hodnocení
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha