Organizátor trutnovského Open Air Music Festivalu Martin Věchet

Organizátor trutnovského Open Air Music Festivalu Martin Věchet | foto: Karel Pešek, MF DNES

Pořadatelé Rock For People nechtěli Martina Věcheta na konferenci

  • 7
Martin Věchet, zakladatel a pořadatel letního festivalu Trutnoff, opět "zlobí". Zřejmě mají takový pocit pořadatelé právě probíhajícího třetího ročníku hudební konference Nouvelle Prague. Věcheta nejprve pozvali jako hosta jedné z panelových diskusí, krátce před zahájením ale jeho účast zrušili.

„V polovině října (15. 10.), jsem byl osloven a pozván, abych se zúčastnil jedné z hlavních panelových diskusí v rámci konference Nouvelle Prague,“ napsal Martin Věchet ve svém vyjádření pro iDNES.cz. „Pozvání mě překvapilo a zpočátku jsem přesně nevěděl, o co se jedná. Postupně jsem se začal na debatu i různá setkání těšit.“

Nadsazené počty?

Ve čtvrtek, den před zahájením konference, telefonoval Věchetovi výkonný ředitel Nouvelle Prague Štěpán Suchochleb a požádal jej, aby do Prahy nejezdil, že si jeho účast nepřejí majitelé pořádající společnosti.

„Ano, já osobně jsem Martina Věcheta pozval, ale pak jsem musel na popud akcionářů společnosti Nouvelle Prague jeho pozvání zrušit. Osobně se s tím neztotožňuji, volil bych jiné řešení, ale musel jsem akceptovat jejich názor,“ řekl iDNES.cz Štěpán Suchochleb.

Rock for People 2014: Zakladatelé festivalu Petr Fořt a Michal Thomes s frontmanem Chinaski Michalem Malátným.

Vlastníky značky Nouvelle Prague jsou Oldřich Bajer, majitel internetového obchodu zoot.cz, a dva pořadatelé festivalu Rock For People Michal Thomes a Petr Fořt. Není tajemstvím, že mezi Rock For People a festivalem Trutnoff existuje rivalita. Ta by ve zdravé míře byla vzhledem k podobnému typu akcí celkem logická a snad i zdravá.

V konkrétní rovině ovšem je už léta největším jablkem sváru zejména to, že Věchet vytýká pořadatelům Rock For People, že kvůli sponzorům výrazně nadsazují počty návštěvníků své akce a matou veřejnost. Sám na protest proti těmto praktikám, kterých se podle něj dopouští většina hudebních akcí pod širým nebem, už léta zásadně žádné počty návštěvníků trutnovského festivalu médiím nesděluje. Více k tomuto tématu zde.

Jinakost je nekolegiální?

„Ve čtvrtek večer jsem zmizel i s veškerými zmínkami o Trutnoff Festivalu z hlavních stránek konference a stal se ‚nobody‘. Byl jsem vyloučen z panelové diskuse bez nároku na vstup. Omlouvám se Mišovi Kaščákovi, který panelovou debatu připravoval a povede, i zahraničním kolegům, kteří se ji zúčastní, že ztratili jednoho z česky mluvících kumpánů. Bylo by o čem povídat,“ uvádí dále Věchet.

Web Nouvelle Prague do čtvrtka, kdy ještě mezi diskutujícími panelu Festivalová abeceda pro začátečníky i pokročilé bylo uvedeno Věchetovo jméno...

...a od pátku, kdy jeho jméno zmizelo

„Je jednoduše možné, že s pořadateli můžeme mít na mnohé věci odlišné názory a každý si věci dělá po svém. Právě to jsem však vnímal jako důvod pozvání, a tak mi bylo i předloženo a nakonec i prezentováno v anonci na moji účast v jedné z panelových diskuzí. Bohužel se tak nestane. Považuji to za nešťastné. Je škoda, že akce, která se zaštiťuje pěknými slovy o propojování různých pohledů, ve skutečnosti každou odlišnost a jiný názor či nepohodlnost ze svého okruhu vylučuje.“

Je pravda, že o Nouvelle Prague se už při prvním ročníku v kuloárech hovořilo jako o akci, na které si všichni ti z českého hudebního byznysu, kteří pro sebe léta předtím nenašli dobrého slova, mají podat ruce a začít pokud ne přímo spolupracovat, tedy se alespoň respektovat a třeba i vzájemně inspirovat a sdělovat si zkušenosti.

„Mluví se o prolínání festivalů napříč hudebním spektrem, zaměřením a žánry i tom, jak se globalizace dotýká kultury, ale objeví-li se něco odlišného a jiného, je třeba to vyloučit ze svého kruhu a ‚vyhodit z kola ven‘, případně to označit za ‚nekolegiální‘,“ komentuje hořce Věchet.

Martin Věchet s Václavem Havlem, který rád trutnovský festival navštěvoval.

A jaký závěr z celé události vyvodí? „Budu štípat v horách dříví a v tisícové výšce při tanci s dravými ptáky nad hlavou zpívat tu starou píseň na zahánění deště, ale i zloby, malichernosti a zášti s praktikami, které přebývají v srdcích z doby, kdy se mluvilo jazykem ptydepe,“ píše svou tradiční indiánskou rétorikou a v narážce na umělý úřednický jazyk z absurdní hry Vyrozumění „náčelníka“ festivalu Trutnoff Václava Havla.