Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Manu Chao: Mašinerií pop kultury se nenechám rozemlít

aktualizováno 
Provokativní písničkář frankofonní a latinskoamerické zóny Manu Chao vystoupí tuto sobotu v Praze, na louce za Jízdárnou Pražského hradu, v rámci přehlídky Respect. Tuzemskou premiéru si odbude muzikant, jehož proslulost se nám nemusí zdát příliš veliká, ale v některých západoevropských či latinskoamerických zemích platí pravý opak!

Narodil se před jednačtyřiceti lety v Paříži, ale jeho rodiče jsou ze severního Španělska. Zájem o Latinskou Ameriku získal už v raném mládí: „Kdyby se tehdy doma válel míč, asi bych se stal fotbalistou. Ale místo toho jsme měli kytaru a naším bytem neustále procházeli emigranti z tehdejších jihoamerických diktatur: intelektuálové, zpěváci, malíři, bohémové.“

Koncem 80. let založil Chao se svým bratrancem skupinu Mano Negra (Černá ruka), kterou pojmenovali podle militantní anarchistické skupiny z jižního Španělska. Mano Negra kombinovala punkrock britské skupiny Clash se styly, které do Francie přinesli přistěhovalci z bývalých francouzských kolonií.

Skupina rychle pronikla mezi špičku francouzské „alternativy“, ale plán dobýt anglosaský trh nevyšel. Zkusili štěstí v Latinské Americe. Společně s cirkusem a divadlem vyjeli na turné Cargo Tour, pluli od přístavu k přístavu nákladní lodí, která jim sloužila jako pódium. Umělci přitom navazovali kontakty s opozičními politickými skupinami. Na dalším turné cestovali vlakem. Z karibského pobřeží Kolumbie se vydali přes vnitrozemí až do hlavního města Bogoty - a přitom uspořádali sérii „free“ koncertů na železničních nádražích.

Po zániku Mano Negra se Manu Chao vydal do Latinské Ameriky jen s kytarou a čtyřstopým magnetofonem; výsledek tohoto dobrodružství zachycuje album Clandestino - což ve slangu znamená černý pasažér nebo ilegální přistěhovalec. Málokdo tehdy tušil, že chytlavý mix zvuků, hudebních fragmentů a melodií prolomí bariéru pop kultury, kterou ovládá marketing obřích gramofirem. „Albu asi pomohlo, že jej hráli prodavači na trzích,“ domnívá se Chao. „Touhle cestou proniklo mezi batůžkáře a tuláky. Dostalo se k lidem, aniž je hrálo rádio či televize.“

Dnes je Chao ve Spojených státech  považován za průkopníka „latinské alternativy“, jeho druhé album Proxima Estacion: Esperanza se dlouhé měsíce drželo také v evropských žebříčcích.

O Manu Chaovi není lehké vynášet kritické soudy. Literáti považovali dlouhou dobu komiksové sešity za brak a podobně se dívají konzervativní rockeři na Manu Chaa: mixovat hudební styly bez skrupulí, to je přece proti dobrému vkusu! Ale teoretici nových médií jej považují za proroka: jeho všežravý eklektismus, polomluvený zpěv, babylonská směsice jazyků, absence jednotícího „soundu“ - to jsou obrazy změn, jimiž náš život prošel v posledních letech.

Jeho tvorba v sobě má i kus angažovanosti. Každá generace potřebuje mluvčího, který se pohybuje mimo koleje zábavního průmyslu a zdůrazňuje sociální témata. Chao si nejraději půjčuje od Jamajčana Boba Marleyho a britské skupiny Clash, ale jeho poselství není ani tak v obsahu jeho písní jako spíš v postojích a životním stylu: „Na své písničky jsem pyšný od chvíle, kdy mi jeden pouliční muzikant v Argentině řekl, že mu hned po ránu vynesly dost peněz na celý den.“

Manu Chao dodnes tvrdí, že se obchodní mašinerií nenechá rozemlít. S batohem procestoval Indii, africké země i Latinskou Ameriku. Na svém současném turné chce zmapovat nová teritoria - od Istanbulu až po Petrohrad, Rigu, Budapešť a Prahu.

Vstupenka na pražský koncert Manu Chao.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primavera Sound 2014: Arcade Fire
RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“...  celý článek

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.