Malovat se dá i kouřem ze svíček

Umění konce dvacátého a začátku jednadvacátého století se nezaměřuje pouze na malbu, sochy či grafiky, ale často diváka překvapí roztodivnými objekty, instalacemi a multimediálními projekty. Zakladatelem světelného umění je německý výtvarník Otto Piene, jehož retrospektivní výstavu The Zero Experience zahájila Galerie hlavního města Prahy v Domě U Kamenného zvonu. Pieneho práce budou prezentovány do 29. září.

Otto Piene je také považován za zakladatele Sky artu. Jeho práce byly představeny v Guggenheimově muzeu v New Yorku nebo při zahajovacím ceremoniálu v Mnichově. Pražská výstava je souborem různorodých postupů výtvarníkovy práce - malby vytvářené kouřem a ohněm, elektrické a elektronické světelné instalace i videoprojekce vzdušných happeningů. K vidění jsou i autentické dokumentační materiály jako například manifesty a plakáty.

Piene se narodil v roce 1928 v Laasphe a Německu, studoval umění v Mnichově a Düsseldorfu, což doplnil studiem filozofie na Univerzitě v Kolíně nad Rýnem. V roce 1972 začal vyučovat "Environmental Art" na Massachusettském institutu technologie ve Spojených státech, kde působí v různých funkcích dodnes.
 
Do světa výtvarného umění vstoupil autor v druhé polovině padesátých let. V roce 1958 založil s přítelem Heinzem Mackem skupino Zero se stejnojmenných sborníkem, který se věnoval zejména problematice malířské monochromie. Ze skupiny se postupně stalo významné sdružení umělců evropské avantgardy. Střetli se v ní tvůrci nejrůznějších uměleckých proudů od kinetistů, přes monochromní malíře, umělce Nových tendencí, neokonstruktivisty až po Nové realisty. Zero se stalo platformou založenou na principu spojení moderní technické civilizace se světem přírody.

Ještě před vznikem skupiny začal Piene experimentovat s elektrickým světlem. Vesměs šlo o díla s povahou představení nazvaných Archaický světelný balet. Dílo bylo sestaveno z několika typů světel, které pomocí rastrů a jim podobných pomůcek vytvářelo na stěnách tmavé místnosti iluzorní světelnou hru. Později autor použil rastry současně s olejomalbou a barvu nahradil kouřem ze svíček, jenž procházel strukturou rastru a na plátně vytvořil pravidelný vzor.

Vývoj techniky ovlivnil další část Pieneho tvorby. Jde o světelné prostory sestavené z jednotlivých světelných zdrojů nebo soch. Dodnes se autor zabývá zdokonalováním svého světelného experimentátorství, v němž se drží čistě uvolněné imaginace vedle práce s geometrickými tvary a symbolikou. Nedílnou součástí výtvarníkovy práce jsou tzv. Sky Events - události, na kterých Piene za účasti publika na veřejných místech představí héliem plněné vzdušné plastiky. V počátcích šlo o dlouhé světelné tubusy, v sedmdesátých letech dostaly sochy podobu květin, magických stvoření a fantastických bytostí.  

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Německý umělec Otto Piene.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost potrvá v pražském Domě U Kamenného zvonu až do konce září.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.