Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pěvkyně Kožená zaútočila na Broadway. Naštěstí jen žertem

  16:55aktualizováno  16:55
Zaplněný Velký sál legendární pražské Lucerny v úterý výjimečně neočekával žádnou hvězdu jazzu či pop music, nýbrž operní pěvkyni. Mezzosopranistka Magdalena Kožená vystoupila spolu s Ondřejem Havelkou a jeho bandem Melody Makers.

Magdalena Kožená a Ondřej Havelka si zazpívali v Lucerně | foto: C.E.M.A./ Petra Hajská

Ona sama tento projekt, který je součástí její rezidence v rámci sezony České filharmonie, už dříve označila za bláznivý. Hned na úvod večera vysvětlila, že si chtěla také jednou zkusit jiný žánr a nejmírnější variantou se jí zdály písničky Colea Portera, amerického skladatele a textaře z meziválečné éry.

Není první operní hvězdou, kterou zlákal muzikál či crossover. Takové výlety podnikli třeba Renée Flemingová, Thomas Hampson, Anne Sofie von Otterová nebo zcela nedávno tenorista Jonas Kaufmann. Kožená se obzvlášť hlásí k mezzosopranistce Frederice von Stade, která se v 80. letech podílela na nahrávce Porterovy hudební komedie Anything Goes.

Magdalena Kožená, Ondřej Havelka

Melody Makers

Velký sál Lucerny, 28.června 2016

Hodnocení: 70 %

Výsledky těchto pokusů bývají různé. Často velmi vkusné, ale ani ta nejmuzikálnější hvězda nemůže úplně vypnout silný motor, který má v sobě zabudovaný a který je pro operu nezbytný. Jenže když samovolně naskakuje v jiných žánrech, bývá to úsměvné. A když se ho přece jen podaří stáhnout, tak hlas a zpěv už nemusí být zdaleka tak zajímavé jako u jiných zpěváků příslušného žánru.

Kožená se drží osvědčeného receptu, který velí: přizpůsobit se nejnutnějším rozdílům, ale zpívat po svém, i za tu cenu, že onen operní motor občas zavrčí. A hlavně všechno pojmout s nadhledem, i zpívání na mikrofon nebo hraní na klavír, taneční kreaci v charlestonu Let’s Misbehave nebo pantomimicky ztvárněnou telefonickou hádku v přídavku You‘re the Top.

Pro zkušenou písňovou intepretku navíc nebylo obtížné odlišit různé nálady Porterových písniček, z nichž dále vybrala hity jako Let’s Do It, Love for Sale, Miss Otis Regrets nebo Every Time We Say Good Bye.

Kožená si večer sama uváděla, každou písničku představila a občas přidala i nějaký žert. Ale přece jen bylo znát, že role konferujícího baviče pro ni není tak přirozená jako pro Ondřeje Havelku, jenž měl i vlastní vstupy a rozesmával publikum třeba prezentací svépomocí vyrobených hudebních nástrojů před černošským blues. Orchestr přidal vlastní čísla, v nichž se představili i jeho sólisté.

Večer byl prostě tím, čím bezesporu měl být: bláznivým úletem na začátku prázdnin, sebeironicky sdělujícím, že k uvolněnosti Elly Fitzgeraldové mám jakožto Magdalena Kožená daleko a k angažmá na Broadwayi by to také asi nestačilo, ale proč si na úrovni nezažertovat.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.