Tahle dáma slovo nemožné snad ani nezná. Proč je právě ona zpěvačkou, která už čtvrt století udává světové hudební trendy?
"Jo, to jsem já. Provokatérka. Ta nudná, předvídatelná já. Je to o hře bez rizika." Tak popisuje Madonna jednu ze svých nových skladeb Give It To Me, v níž zpívá: Jedu dál a dál, nikdo mě nezastaví.
Madonna jede... už 25 let. Na plný plyn, se zařazenou maximální rychlostí. A ač někoho její tvrzení o vlastní nudnosti zarazí, má v podstatě pravdu. Její kroky jsou předvídatelné. Vždycky je jasné, že na nové desce bude provokovat a šokovat téměř za každou cenu. A že rozhodně nebude riskovat, že by ji kdokoliv na téhle planetě přehlédl.
"Po každé desce si říkám, že už na to kašlu. A pokaždé zase udělám další," tvrdí slavná workoholička. V pondělí představí světu jedenáctou. A vyhrožuje: Nepolevím, nezpomalím tuhle jízdu, nezůstanu doma a nebudu tloustnout. V žádném případě! Pořád se mi zapalují lýtka.
Hybaj na ulici, královno!
V srpnu jí bude padesát, ale cítí se při síle víc než kdy jindy. Deska Hard Candy je jejím nejambicióznějším projektem, kvůli kterému přizvala ke spolupráci nejvíc muzikantů a producentů.
Mnoha z nich by mohla dělat matku, což ji nijak netrápí: "Důležité je, že jim všem můžu nakopat zadek!" Komu vlastně? Co jméno, to slavná osobnost americké hudební scény. Justin Timberlake, Timbaland, Pharrell Williams a The Neptunes, Kanye West, Akon. To je suita, která Madonnu uvedla do světa hip hopu a r’n’b.
Zatímco na předchozí desce Confessions On A Dance Floor znělo odlehčené taneční disko, letos královna popu znatelně přitvrdila. Název alba lze překládat jako Tvrdý bonbon, Hard Candy je současně americký slangový výraz pro nezletilou prostitutku. Další z Madonniných reinkarnací je tady.
Nejslavnější zpěvačka světa se tentokrát před obdivnými zraky svého publika proměnila v mondénní krásku. Přes lesklý gymnastický trikot z dob Confessions navlékla boxerský pásek a mohutné šperky a stala se fiktivní členkou pouličního gangu. Alespoň její image by tomu odpovídala, stejně jako vybraní spolupracovníci, kteří se rekrutují z okolí hiphoperské kultury, jež vznikala v 70. letech 20. století v černošských ghettech.
Ze skladby 4 Minutes (4 minuty) Madonna: Pojď sem, hochu, čekala jsem na někoho, kdo mě provětrá Justin: Tak už neplýtvej časem, dej mi svou touhu, řekni mi, na co máš chuť Madonna: Chci někoho, kdo to pro mě pořádně rozjede a potom hezky zpomalí Je tu dost prostoru pro oba Justin: Děvče, nezůstanu ti nic dlužen, jen mi ukaž, kde začít Můžem to rozjet? Společně: Jestli to chceš Už to máš Jestli to cítíš Musí to být skutečné, jen řekni to slovo a dám ti, co chceš Madonna: Čas čeká Justin: Máme jen 4 minuty na záchranu světa |
S mladými muzikanty se jí prý pracovalo výtečně. "Psaní s Justinem Timberlakem mě opravdu baví. Je to veselý člověk. Měli jsme něco jako psychoanalytické sezení, povídali jsme si o různých životních situacích, problémech a mezilidských vztazích. Navíc ho zajímá rytmus slov i jejich význam, stejně jako mě," vyprávěla Madonna.
Zatímco s Timberlakem si zazpívala v pěti společných skladbách, s Pharrellem Williamsem z The Neptunes je podepsaná pod zbytkem - tedy dalšími sedmi písněmi. Pětatřicetiletý Williams dříve spolupracoval třeba s Britney Spearsovou nebo Gwen Stefani.
"Je jako malé děcko a trdlo. Přišel třeba do práce, vyndal si bačkory s Mickey Mousem z toho svého velkého batohu Hermés a obul si je... Nemyslím, že se bere příliš vážně," popisovala se smíchem Madonna jeho chování. Nebrat se vážně - tuhle vlastnost ti dva mají zřejmě společnou. Protože když čtete, co o sobě Madonna stihla napovídat a jak se sama sebou zpětně dokáže dobře pobavit, je jasné, že smysl pro humor jí nechybí.
Nezapomenutelný je třeba výrok, že "lidi si myslí, že být hvězdou znamená být báječná, jezdit na večírky v limuzínách, být stále fotografována, uctívána a zbožňována. Být bohatá, hodně bohatá, mít všechno. A víte co? Mají úplnou pravdu."
Nejlepší Madonnino dílo? Madonna sama
Madonna všechno má. Před pár dny předstihla už i "nesmrtelného" krále Elvise Presleyho, který tak přišel o prvenství v počtu hitů v první desítce hitparády prestižního týdeníku Billboard. Madonna ho vyšoupla z čela díky duetu s Justinem Timberlakem 4 Minutes, prvního singlu z alba Hard Candy. Dosáhla počtu 37 písní v první desítce, Elvis má o jednu méně.
Zatímco Elvis kraloval v padesátých a šedesátých le tech, Madonna se stala živoucí ikonou éry 80. let, kdy se z muziky začal čím dál víc stávat showbyznys. Letité dohady nad tím, jestli vůbec umí zpívat, jsou tak vlastně druhotné. Důležitější je její manažerský a producentský talent, schopnost trefit se do hudebních trendů a tím je ještě víc nastartovat.
Obdivuhodné jsou i šalamounské metody, jak samu sebe co nejlépe prodat. Stačí si vzpomenout na všechny podoby, kterými si zajišťovala takřka nepřetržitou pozornost. Začínala s image, která by se dala nazvat jako "pouliční směs".
Na hlavě totální rozcuch, při každém kroku cinkala díky náramkům a přívěskům jak naplněná kasička. Vrhla se na disko, které umně zkombinovala s rockem, a "vyrobila" tak muziku přitažlivou pro své vrstevníky. Navíc v tehdy hodně konzervativní Americe rozbouřila emoce svým vystupováním.
Pravda, místy bylo vážně dost oplzlé, ale publiku to nijak zvlášť nevadilo. Naopak - Madonnina otevřenost spolu s odvahou a nadhledem fascinovala v 80. letech nejen mladé Američanky, jimž dodávala sebevědomí. Nakonec je "donutila" i nosit spodní prádlo přes svršky... Mimochodem, jejím oblíbeným doplňkem byla tehdy přezka s nápisem Boy Toy (Hračka pro muže).
MADONNINY DESKY 1983 Madonna 1984 Like A Virgin 1986 True Blue 1989 Like a Pryer 1992 Erotica 1994 Bedtime Stories 1998 Ray Of Light 2000 Music 2003 American Life 2005 Confessions On A Dance Floor 2008 Hard Candy |
Když přišly hity Holiday, Lucky Star či Material Girl, přidalo se jí do vínku štěstí - v té době startovalo vysílání hudební televize MTV. Ideální prostor pro uplatnění jejího zjevně nevybitého exhibicionismu. Některé z jejích videoklipů se doslova vypálily do paměti - třeba ten k Like A Virgin, kdy jezdí po Benátkách na gondole a tančí ve svatebních šatech. Své proměny dotahovala do dokonalosti na koncertních šňůrách, kdy se uměla během pár minut stát nočním motýlem z berlínských kabaretů 30. let, nebo naopak divokou španělskou toreadorkou.
Vrcholem Madonniných sexuálních provokací se stalo turné Blond Ambition z roku 1989, kdy vyběhla na pódium ve slavné špičaté podprsence od Jeana Paula Gaultiera a na pódiu předváděla masturbaci, což následně označovala za vtip. Naštěstí měli smysl pro humor i policisté, jinak by v Kanadě skončila za mřížemi za veřejné pohoršování. Tehdy naštvala papeže natolik, že jí v Itálii oficiálně zrušili jeden koncert.
Ale Madonna jela dál. Přišel velký skok k serióznosti. Čím to? Pohár zjevně přetekl, proměny přestávaly fungovat. A Madonně zkřížila cestu Evita Perónová. Přesněji řečeno, Madonna zkřížila cestu režisérovi filmu Alanu Parkerovi, kterého o roli Evity požádala v osobním dopise. Dostala, co chtěla, jako vždy.
Následovalo album Ray Of Light. Vyšlo v roce 1998, to už bylo na světě první Madonnino dítě, dvouletá dcera Lourdes. Zpěvačka se vrátila k taneční muzice. Spoluprací s techno producentem Williamem Orbitem si znovu získala respekt a její stylizace se posunuly do rozumovější a kultivovanější roviny.
Na turné i s dětmi
V roce 2001 vyjela na turné - po osmi letech. S sebou vozila nejen dceru, ale už i mladšího Rocca. Byla čerstvě vdaná za režiséra Guye Ritchieho a její vystupování i muzika se proměnily. Možná i díky manželovi a Londýnu, kde se načas usadila, se do její hudby začínaly čím dál tím víc promítat britské vlivy.
Na desce Music se rok před šňůrou objevil velký stejnojmenný hit nebo kovbojská balada Don’t Tell Me. A na turné s názvem Drowned World Madonna předvedla některé písně v propracovaných, takřka divadelních stylizacích.
Šňůra Re-Invention z roku 2004 byla přehlídkou Madonniných hitů a postav, které do té doby stvořila. Navíc se poprvé zapojila výrazně do politiky, když se postavila proti válce v Iráku, což se projevilo i na vojenské image alba American Life.
A veřejně prezentovala svou lásku k židovské kabale. Do seznamu rolí si připsala zanícenou aktivistku, která se angažovala třeba za odpuštění dluhu zemím třetího světa na festivalu Live 8.
Další Madonninu podobu už viděli na vlastní oči i čeští fanoušci. Během turné k desce Confessions On A Dance Floor se Madonna poprvé ukázala v Česku - a před obecenstvo předstoupila coby taneční diva nebo mučednice "zavěšená" na diskokříži. Jaká bude příště? Jiná, na to se lze spolehnout.
Stejně jako na to, že před vydáním příští desky bude zase kroutit hlavou: "Při pohledu na své fotky si někdy říkám, ach bože, co jsem si myslela... Proč jsem tohle nosila, proč jsem to udělala... všechny ty věci!"
Madonna v roce 2008Co všechno už letos stihla povědět * Když přestanu pořád jen myslet na sebe a postavím jiné lidi před sebe, to je svoboda. Když umím bezpodmínečně milovat, a já mám podmínky u každého, ať je to můj manžel, mé děti nebo přátelé, spolupracovníci, pak to je skutečná svoboda. To je něco, o co se snažíme. Ale já svobodná nejsem. Vybráno z rozhovorů pro Interview Magazine, Dazed and Confused, Der Spiegel a The Independent |