Její provokace přešly ze sexuální do společenské roviny. Nemusíme Madonně věřit, když zpívá o zborceném žebříčku hodnot. Dráždí tím právě ona, která je zosobněním amerického života (American Life) i s jeho vypjatým egoismem a reklamním uvažováním. Ale není v pop-music přitažlivější role než polepšená hříšnice a rebelka v maskáčích, která hází granát po prezidentu Bushovi. V klipu American Life muž hrající Bushe chytí granát do ruky a připálí si s ním doutník.
Video American Life, které Madonna zprvu stopla a posléze zjemnila jeho drsné vyznění, je skutečně antimaterialistické, jak ostatně zpěvačka prohlašovala. Válečné scény jen dokreslují agresivní, poživačný a dobyvačný styl života, který Madonna v klipu drsně napadá. Zpěvačka zde hraje jednu ze svých rolí: tentokrát se zpovídá.
Popová diva, jíž se kdysi říkalo dívka materialistka, pochybuje sama o sobě, když zpívá: "Pokusila jsem se zůstat nahoře, pokusila jsem se hrát tu roli, ale nějak jsem zapomněla, proč jsem to vůbec dělala a proč jsem chtěla víc. Je tenhle druh moderního života pro mě?" Píseň American Life vyzařuje neklid, pochybnost o americkém snu. Jedinou jistotou je vztah. "Ty jsi ta nejlepší věc na světě, jakou jsem viděla. Nejsi jen sen," zpívá Madonna.
Jinou tvář její desky tvoří niterné, milostné skladby jako Love Profusion, ve kterých jsou všechny ostré tóny uhlazeny. V songu Nobody Knows Me Madonna hlas úmyslně zkresluje, jako by se po projevených citech chtěla uzavřít do ulity popového robota. Píseň Nothing Fails je plná citu, který kultivují smyčce a povznáší gospelový sbor. Jako by Madonna vstoupila rovnou na nebe. Možná nebude daleko od pravdy britský měsíčník Q, který tvrdí, že American Life je Madonnina náboženská deska.
Není to tak revolučně proměnlivé album jako Ray Of Light z devadesátých let. Ovšem American Life je mnohem kompaktnější kolekce než Madonnino předchozí album Music. Přispěl k tomu afghánský Francouz Mirwais Ahmadzai, spoluautor hudby, producent a další z řady vizionářů, které Madonna zapojila do svých plánů. Mirwais, jenž se částečně podílel na desce Music, nyní převzal dominantní roli po Britovi Williamu Orbitovi. Jeho přínosem je undergroundová hudební hmota: agresivně lupavé, suché elektronické rytmy nebo figury, jež obtáčejí nebo skrze něž si razí cestu kytary a další nástroje. Madonna nezapomíná ani na melodie, které Mirwaisovu elektroniku rámují a z nichž Hollywood, Love Profusion, Intervention nebo Easy Ride patří k nejlepším.
Kompozičním vrcholem alba je známá skladba Die Another Day, která provázela film o Jamesi Bondovi. Podobá se galaxii stylů a zvuků, rotujících kolem pomyslného rytmického jádra. Tato nekomerční píseň, kterou Madonna vnutila světu ze své pozice megahvězdy, ilustruje její strategii. Zpěvačka šla vždy s proudem a zároveň proti němu. Nyní vydává desku, která je drzá a zároveň vřelá, temná i nadějeplná, provokativní i konformní. I když sen o hodnotném americkém životě se podle Madonny rozpadá, album American Life drží pohromadě znamenitě.
Madonna jako Abbie a Rupert Everett coby Robert ve filmu Příští správná věc. |
Obal CD Music, které vydává americká zpěvačka Madonna. |
Madonna s manželem Guyem Ritchiem a synem Roccem. |
Madonna během vystoupení na 43. předávání hudebních cen Grammy v Los Angeles. |
Madonna s manželem a dětmi v Central parku. |
Madonna a Martin Creed při předávání Turnerovy ceny. |
Madonna hraje ve filmu lesbickou učitelku šermování |
Madonna: American Life. Obal alba. (2003). |