Madonna

Madonna | foto: archivMF DNES

Madonna mění trh, „prodala“ se za 2,5 miliardy

  • 27
V hudebním průmyslu nevídanou smlouvu si vydobyla zpěvačka Madonna. Kontrakt s koncertní agenturou Live Nation jí během deseti let vynese v přepočtu skoro 2,5 miliardy korun.

Královna popu je první ze světových hvězd, která zareagovala na měnící se hudební trh procházející krizí a opustila svou tradiční nahrávací společnost. Od firmy Warner Music, u níž prodala 200 milionů desek, odešla po pětadvacetileté spolupráci.

Dala přednost agentuře Live Nation, největšímu hráči na světovém koncertním poli, která zajišťuje vystoupení řadě známých interpretů. Madonně vyplatí během desetiletého kontraktu 120 milionů dolarů, uvedla BBC.

Devětačtyřicetiletá zpěvačka na oplátku dává agentuře práva na všechny aktivity s ní související - od nových alb a DVD a koncertních turné přes propagační předměty a webové stránky až po televizní show, filmy a možnost vyjednávat o sponzorství.

"Situace v hudebním průmyslu se mění a já jako umělkyně a obchodnice musím reagovat. Poprvé za celou dobu mé kariéry není cesta, jak se má hudba dostane k fanouškům, ničím omezená. Nové partnerství skýtá neomezené možnosti," uvedla Madonna.

Nový model spolupráce
Podle Live Nation se podařilo vytvořit nový obchodní model pro hudební průmysl. "Madonna je ta pravá ikona a zároveň velká individualistka, co se hudby i obchodu týká. Naše spolupráce se stává mezníkem v hudební historii," míní šéf agentury Michael Rapino.

Madonna se totiž zároveň stává i podílníkem Live Nation, ovšem za jakých finančních podmínek, nikdo neprozradil.

Ještě než se spolupráce rozběhne naplno, má zpěvačka povinnosti k Warner Music; příští rok pro firmu musí natočit nové album.

Warner Music samozřejmě nepřijde o výnosný obchodní artikl úplně. Firma totiž stále drží práva na starší Madonniny nahrávky jako Like A Virgin, Vogue, Ray Of Light nebo Music.

Proměny hudebního trhu
Z širšího pohledu je Madonnin krok jen další v řadě událostí, které mění hudební průmysl. "Firmy se soustředily pouze na nahrávky a všechno ostatní mělo jen podpořit prodejnost," míní Jean-Bernard Levy, šéf společnosti Vivandi, která patří do "rodiny" Universal Music.

Podle něj není daleko doba, kdy se "vedlejší produkty" jako vystoupení v televizi, koncerty nebo upomínkové předměty dostanou na stejnou úroveň s hudebními nosiči.

Madonna je zatím poslední ze slavných hudebníků, kdo se rozloučil s nadnárodním hudebním vydavatelstvím a hledá nové cesty distribuce hudby. Například minulý týden kapela Radiohead umístila na internet celé album s tím, že za něj každý může zaplatit, kolik uzná za vhodné.

I hudební veličina jako Prince se v případě posledního alba Planet Earth rozhodl k odvážnému kroku - CD prodával jako přílohu k novinám. A sir Paul McCartney se kvůli distribuci hudby spojil s občerstvovacím řetězcem Starbucks.

,