Podle australských novin Sydney Sunday Telegraph byly hlavním motivem zrušených koncertů Madonny tradičně vysoké ceny vstupenek, z nichž zpěvačka nehodlá slevit a kvůli kterým by prý nemusela být plánovaná vystoupení vyprodána.
Přicházejí zprávy, že speciálně v Austrálii zrušili kvůli krizi a oslabenému dolaru své koncerty Paul McCartney, kapely The Eagles nebo Green Day.
Pod vlivem současných ekonomických potíží měla redukovat své světové koncertní plány Metallica, která nedávno v Česku zaplnila stadion v pražském Edenu. Australský pořadatel Michael Coppel, který chtěl do Austrálie přivézt právě Madonnu, míní, že velké světové hvězdy nyní ve svém podnikání musí více riskovat.
Hudební průmysl už krizi zná
Znamená to, že hospodářské potíže zasáhnou výrazněji celou sféru hudebního byznysu? Vždyť právě Madonna v prosinci uzavře letošní část svého turné Sticky and Sweet Tour, které se má stát největším podnikem její kariéry s očekávaným výdělkem 282 milionů dolarů.
"Pokud já vím, tak je to zatím naopak. Všechny kapely, i polomrtvé, se snaží dát dohromady a připravují turné. Důležitým zdrojem příjmů jsou pro ně právě koncerty," říká Robert Porkert, šéf české pobočky nadnárodní společnosti Live Nation. Ta do Česka přivezla zmíněnou Madonnu i Metalliku.
"Jistě, Madonna má dost drahé lístky. Na cenách vstupenek samozřejmě záleží. V dobách hospodářských těžkostí lidé více přemýšlejí, jak naloží s penězi. Proto si myslím, že v nadcházejících letech bude hodně záležet na tom, jak budou nastaveny ceny lístků," tvrdí Porkert.
V Česku podle něho krize letos nebyla a příští rok bude příliv velkých koncertů pokračovat. "Lidi se chtějí bavit. Pokud se nic strašného nestane, myslím, že to bude platit i v době hospodářských potíží," dodává Porkert.
Zatímco automobilky pociťují finanční krizi a hospodářskou stagnaci velmi citelně, vydavatelský hudební průmysl se v ní nachází už řadu let. "My máme krizi dlouho. Proto nás potíže nezaskočí jako jiná odvětví průmyslu," říká Zbyněk Knobloch, šéf vydavatelství Sony BMG. "Myslím, že jsme na ni docela adaptovaní. Nezaskočí nás tolik jako jiná odvětví průmyslu."
Dlouhodobá hudební krize
Gramoprůmysl, zvláště v Česku, se s krizí potýká aspoň devět let. Neustálý propad prodeje desek způsobilo také vypalování nahrávek, rozvoj nových technologií, přesunutí některé hudby na internet nebo její využití pro vyzvánění mobilů.
"Gramoprůmysl, zvláště v Česku, se s krizí potýká aspoň devět let." |
"Sází se na jistotu, ale to platí už pár posledních let," potvrzuje Petra Žikovská z Mezinárodní federace gramofonového průmyslu. Vydavatele nyní povzbudil prodej příbalů, tedy levnějších cédéček přikládaných k novinám nebo časopisům. Některé gramofonové firmy se pustily do spolupořádání koncertů, zajišťují svým umělcům komplexní servis. Určité příjmy jim také plynou z prodeje hudby na internetu.
"Lidi, kteří si přehrávají cédéčka, si je snad budou kupovat dál," říká Petra Žikovská. "V současné době si musíme vybírat stejně pečlivě jako dřív, žádné speciální opatření nechystáme," vysvětluje Knobloch a dodává: "Žijeme z měsíce na měsíc. Tím ovšem nevylučuji, že další problémy mohou přijít kdykoli."
Ani ze zahraničí, kde sídlí centrály některých českých poboček, jim zatím nepřišly poplašné signály. "Řekli nám například, ať neděláme vánoční večírky," dodává Zbyněk Knobloch.