RECENZE: Gejši, námořníci a tajemství rodu. To je moc nápadů najednou
Tedy režisér, který nepostrádá představivost. A tak by se mohlo zdát, že zrovna Madama Butterfly mu „sedne“ a že se vyvaruje sentimentálního kýče. A skutečně: některé obrazy, které vymyslel, jsou působivé. Motiv jeřába, japonského symbolu štěstí, japonské znaky „stoupající“ po závěsech nebo mořská vlna, která v závěru smete umírající Butterfly. Kdyby se tak Heřman spolehl právě jen na svou vizuální fantazii a důsledněji s ní pracoval, třeba i na úkor neodbytného a v této opeře předvídatelného pohrávání s vějíři a slunečníky, mohla to být neobvykle poetická Madama Butterfly.
Giacomo Puccini: Madama ButterflyDirigent: Martin Leginus Režie: Jiří Heřman Národní divadlo, premiéra ve Státní opeře 9.února 2015 |
Problém je, že Heřmanovi to nestačí a chce do opery vsunovat „výklady“. Obrazový prolog před započetím opery, v němž vichr rozmetá okvětní lístky, by byl ještě přijatelný, ale proč na jeviště vpadne skupina námořníků a zazpívá pijácký popěvek? Je to pěst na oko k následnému hudebnímu úvodu již od Pucciniho, který přece dobře věděl, jak začít operu a žádné přidané písničky k tomu nepotřebuje. A pak, není přece tak těžké si domyslet, že Pinkerton asi nebyl prvním ani posledním americkým námořníkem, který uzavřel „manželství“ s japonskou gejšou...
Puccini vypráví jeden intimní příběh, ale jeviště je názorně plné námořníků, gejš a také dalších, pomalu kráčejících symbolických postav. Některé se ještě navíc brodí v bazénku - a samotný děj se na takto přelidněném jevišti téměř ztrácí. Navíc se do něj Heřman snažil vsunout další linku – vzpomínky mezitím již dospělého syna Pinkertona a Butterfly, pátrajícího po rodinném tajemství. Je pravda, že v „klasické“ verzi obvykle vystupuje malé dítě, které na rozdíl od dospělých herců není schopné předstírat emoce, takže to většinou působí studeně. Také je pravda, že nejednoho diváka může napadnout, jak asi rodina Pinkertonů žila v Americe dál a zda se syn někdy dověděl, že jeho pravá matka spáchala harakiri poté, co jí otec s novou manželkou odebrali dítě...
Ovšem tohle už opera prostě nevypráví, ledaže by někdo napsal pokračování. A především, původní hudební drama je tak pevně provázané, že snažit se do něj vecpat další dějovou rovinu znamená jen chaos. A tak to také dopadlo. Dospělý syn prostě chodí po jevišti, dělá různá výmluvná gesta směrem k Butterfly i otci, ale jeho přítomnost emocionalitu původního příběhu nijak neposiluje. Je to prostě moc nápadů najednou.
Příliš hluku, málo zpěvu
Inscenaci navíc nijak neposiluje ani hudební nastudování dirigenta Martina Leginuse, který nezvládá orchestr a jeho vybalancování s jevištěm. Pucciniho hudba vedle dramatických vrcholů obsahuje i téměř impresionisticky jemné chvění, ale dirigent z orchestru nedostal nic jiného než neustálé tvrdé fortissimo, výsledkem čehož je lomoz. Za ním se ztrácejí i zpěváci, kteří navíc beztak nemají pro jednotlivé role odpovídající hlasy.
Původní premiéra byla minulý týden zrušena pro onemocnění obou domácích představitelek titulní role. Divadlo nakonec sehnalo třetí Butterfly v osobě italské sopranistky Donaty D’Annunzio Lombardiové, ale její hlas je sám o sobě slabý, jen málo schopný se zvukově a dynamicky rozpínat tak, aby vokální obraz gejši byl křehký a současně heroický.
Italské jméno prostě nemusí být ještě zárukou kvality. Ani Luciano Mastro nedostál nárokům role Pinkertona, jeho úzký, neznělý a bezbarvý tenůrek zcela zanikal. O něco lépe si vedl Svatopluk Sem jako konzul Sharpless, indispononovaný a zcela neslyšitelný tenorista Josef Moravec udělal aspoň herecky trochu výraznější figurku z dohazovače Gora.
Na Madama Butterfly se přirozeně bude chodit vždycky, ale výrazným obohacením repertoáru nová inscenace není.
Tipy z televizního programu
Recenze: Stážista 55 %, Padesát odstínů temnoty 25 %, Osm hrozných 65 %, Hanebný pancharti 70 %, Terminator Salvation 60 %, RED 2 65 %, Tintinova dobrodružství 80 %, Sny o toulavých kočkách 70 %, Nevědomí 65 %, Vedlejší produkt 55 %, Řekni to psem 50 %, Pán prstenů: Dvě věže 80 %, Nejvyšší pocta 50 %, Úhel pohledu 70 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Equalizer 2 55 %, Zmizelá 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Pyšná princezna, Byl jednou jeden král, Eurovision Song Contest, Miss Czech Republic, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
RECENZE: Walliamsův Kosmokluk je skvělé čtení, ale autor umí i skvělejší
V češtině vyšla nová kniha populárního britského spisovatele Davida Walliamse. Novinku Kosmokluk...
Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem
Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...
RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad
Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...
V Království Planeta opic varujeme před chybami lidstva, říká režisér Ball
Nejen historie má tendenci se opakovat, ale také hollywoodská studia, která se tuze ráda vracejí k...