RECENZE: Macbeth v Národním nabízí jen balvan, hydrant a nudné vraždy
Záběr z opery Macbeth | foto: Patrik Borecký
Z některých oper lze i se slabším souborem za jistých okolností udělat velké divadlo. Nedávná inscenace Janáčkova díla Z mrtvého domu v režii Daniela Špinara je toho důkazem. O většině oper to však neplatí. Vůbec ne o italských. A už vůbec ne o Verdiho Macbethovi. Osud každé produkce závisí na výkonu vražednické královské dvojice.
Zvláště part Lady Macbeth je téměř na hraně zpívatelnosti, takže s hledáním vhodné představitelky mohou mít problém i světové scény. Jenže to není pro Národní divadlo omluva. Zvlášť když stále praktikuje archaický systém dvou premiér a dvou obsazení, zatímco světové scény odehrají sérii představení vždy v jednom, pokud možno nejlepším obsazení.
V sobotní druhé premiéře zpívala krvelačnou lady slovenská sopranistka Jolana Fogašová, ale bylo to utrpení. Verdi sice nechtěl krásný, nýbrž drsný a ďábelský hlas, těžko to však mohl myslet jinak než v rámci technické kultivovanosti a italského elegantně-vášnivého stylu. Asi by si nepředstavoval skřehotání. Hlas Fogašové je však rozbitý, ostrý a tvrdý, postrádá pružnost, hloubky jí nezní vůbec, výšky bere násilně, o nějakém ztvárnění se nedá mluvit. Tuto roli vůbec neměla zpívat.
Barytonista Martin Bárta v roli Macbetha se sice snažil o italskou ladnost, pár frází se mu rozeznělo, ale jakmile Verdi začne „přidávat plyn“ a stupňovat emoce, je Bártův zpěv strnulý, bez energie, zvukové bohatosti a barevnosti, kterou potřebuje verdiovský pěvec.
Giuseppe Verdi: MacbethDirigent Jiří Štrunc Režie Martin Čičvák Druhá premiéra 13.června ve Státní opeře |
Ani menší role nedokáže divadlo obsadit. Jedna z Macbethových obětí, Banco, má zpívat basem. Ale hlas Miloše Horáka nezní jako bas, vlastně nezní vůbec, pěvec vůbec nepřipomíná vyškoleného sólistu. Tenorista Jaroslav Březina coby Macduff nemá ani techniku ani barvu, aby ve své jediné árii mohl zaujmout.
A protože dirigent Jiří Štrunc zaměňuje vyhrocené drama s rychlostí a hlasitostí orchestru, který nedokáže zkáznit, a slušně sezpívaný sbor čarodějnic nic nezachrání, je už vlastně jedno, zda něco vymyslel režisér.
Balvan se okouká
Martin Čičvák mluvil před premiérou o častých odkazech na přírodu, které ho inspirovaly. Jenže nějaká koncepce se vysledovat nedá. Na tmavém, prázdném jevišti Státní opery, které odhaluje i hydrant v zákulisí, se pohybují postavy v moderních, rovněž převážně tmavých kostýmech, jen občas přijdou král a královna v krinolíně a s korunou na hlavě. Seshora visí balvan jako symbol zkázy, který se ovšem rychle okouká, na zemi se povalují spálené papíry.
Občas vyrušuje několik akrobatických tanečníků, zcela nesmyslně při árii Banca, jenž tuší blížící se smrt. Jeho vrahy režisér převlékl za šašky, kteří se prohnaně snaží zabavit Bancova syna. Jsou to všechno ale jen útržky myšlenek, které dohromady nedávají smysl a ucelený pohled nepřinášejí. V tom není Národní divadlo osamoceno. Moderní, leč nicneříkající režijní koncepce předvádí občas i Metropolitní opera ve svých kinopřenosech. Ovšem ani to nemůže být pro zlatou kapličku omluva.
Přitom od činoherního režiséra by se v opeře snad mělo čekat, že se především postará o herecké výkony. Jenže sólisté popocházejí po rampě a jsou nepřirození. I ty vraždy jsou tak strojené, až jsou nudné.
Tipy z televizního programu
Recenze: Přání k narozeninám 55 %, John Wick 3 60 %, Čertoviny 50 %, Velká oříšková loupež 2 35 %, Okamžik zlomu 70 %, Líbáš jako Bůh 50 %, Billy Elliot 80 %, Nechte ho jít 55 %, Království nebeské 50 %, Spider-Man: Paralelní světy 70 %, Revenant Zmrtvýchvstání 70 %, Kursk 60 %, Dej mi své jméno 70 %, Spojenec 60 %, Mission: Impossible - Národ grázlů 65 %, Quo vadis, Aida? 75 %, Steve Jobs 80 %
Klíčová slova: Ceny Anděl, Velikonoce, Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána
Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...
Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora
Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu
V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....
Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu
Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený
Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...
Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album
Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...
RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace
Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...
TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert
Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...
Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana
Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!