RECENZE: Velká gesta, dlouhé róby a patos. Přesto není nic k smíchu
Divadlo pro Lohengrina získalo skladatelovu pravnučku Katharinu Wagnerovou, dceru Wagnerova syna a režiséra Wolfganga, která je sama také režisérka. Původní díla ovšem většinou mění k nepoznání. Když se tedy s Národním divadlem nakonec dohodla na tom, že udělá rekonstrukci otcovy inscenace, která se hrála na Bayreuthském festivalu roku 1967, člověk si téměř oddychl.
Nakolik je to ovšem skutečně přesná kopie, to by musel posoudit někdo, kdo tehdy v Bayreuthu Lohengrina viděl. Zvlášť s ohledem na odlišné proporce jevišť. Německý inscenační tým si však očividně dal práci s připomenutím určité estetiky, která kupodivu funguje i dnes. Wolfgang Wagner rozhodně nestvořil žádný popisný realistický kýč, jehož největší atrakcí by byla pouťová labuť, kterou přitáhnou na jeviště i s rytířem svatého Grálu, který má obhájit křivě obviněnou Elsu.
Richard Wagner: LohengrinDirigent: Constantin Trinks Režijní koncepce: Richard Wagner Režie obnoveného nastudování: Katharina Wagnerová Národní divadlo Praha, premiéra 8. června 2017 |
Vytvořil uměřenou, symbolickou inscenaci připomínající tajemný obřad, odosobněný, zahalený do pološera, ale poutající nepolevujícím vnitřním napětím. Příchody a odchody nepůsobí úsměvně, jak to někdy v bezmyšlenkovitě spíchnutých inscenacích bývá, ale zapadají přirozeně do hudebního proudu. Ba ani ten souboj není komický. V takové koncepci prostě sbor může stát v půlkruhu a „jen“ se hrozivě opírat o meče, a přesto nevzniká dojem nudné statičnosti. Gesta mohou být úsporná, ale o to výstižnější. Ostatně i ta labuť se na chvíli zjeví vzadu jen jako náznak, chvilkové kouzlo.
Jistě, život jde dál, do jedné řeky se dvakrát vstupovat nedá, a lepší by jistě bylo vidět podobnou ideu, ale nahlíženou modernější optikou, třeba jako byl Wagnerův Parsifal v režii Jiřího Heřmana. Nicméně Wolfgang Wagner svému dědečkovi rozuměl. Může to znít jako klišé, ale po zkušenostech s mnoha zběsilými režijními výstřelky, jimž ve světě neuniknul ani Lohengrin, je dobré si to uvědomit.
Česká Ortruda překvapila
Bohužel v Lohengrinovi se také musejí zazpívat náročné party. A tady v Národním začíná nuda. Titulní roli místo indisponovaného Christophera Ventrise převzal německý tenorista Stefan Vinke, který má sice za sebou úctyhodnou kariéru wagnerovského tenora, ale ta se na jeho hlasu patrně už podepsala. Z jeho zpěvu rozhodně nevyzařoval atraktivní chlapecký jas labutího rytíře, člověk vnímal především námahu.
Do role jeho protivníka, „černého rytíře“ Telramunda, divadlo obsadilo islandského barytonistu Olafura Sigurdarsona. Jenže i když zpěváci ze severní Evropy mívají blízko k německému repertoáru a jazyku, tak hlas tohoto pěvce je vyšeptalý, bez síly a dostatečného zvuku, aby tato postava skutečně ožila ve celé své zlobě i slabosti.
Ostatní role zpívali domácí pěvci a většinou nebyli lepší. Ze zpěvu krále Heinricha by měla vyzařovat autorita, ale úzký, jakoby sražený bas Jiřího Sulženka takové kvality vůbec nemá. Dana Burešová v roli Elsy sází jeden tón za druhým, zdánlivě efektně, ale jsou to rovné a ploché tóny bez obsahu, bez skutečného půvabu, a člověk nemusí být Němec, aby poznal, že vyrazit ze sebe občas nějaké to „t“, ještě nedělá němčinu němčinou. Zvlášť ne tu jevištní.
Určitým překvapením proto byl výkon mezzosopranistky Elišky Weissové v roli Telramundovy manželky, temné Ortrudy. Ke skutečné výjimečnosti mu sice chyběly přinejmenším barevnější hloubky, ale tato pěvkyně jako jediná na jevišti předvedla něco, co připomínalo dramatický přednes, vycházející z jazyka, jenž se v jejím případě dal aspoň identifikovat. Ďábelská divokost a zloba této postavy povstávala u Weissové skutečně ze zpěvu, nikoli z jeho nahrazování polomluveným vřískáním, jak to často bývá. Role je to však velmi náročná a Weissová by měla do budoucna dávat pozor, aby hlas nepřetížila.
Dirigent Constantin Trinks, který řídí Wagnera a další repertoár i na renomovaných zahraničních scénách, s orchestrem očividně dělal, co bylo v jeho silách, snažil se udržet souhru. Byl to výkon řekněme někde na počátku cesty. Na práci s výrazem a jemnostmi už zjevně nebyl čas, takže zaposlouchat se do magických, svítivých pasáží třeba hned v předehře moc nešlo. Do sborových scén také moc ne, na to jim chyběla mnohem větší zvuková soudržnost, patos v nejlepším slova smyslu. Prostě vznikal pocit, že spolu zpívá pár jedinců. Může to být odraz interních problémů a neradostných podmínek, které se sbor v minulých dnech pokusil ventilovat stávkovou pohotovostí. Fakt je, že sebelepší vizuální ztvárnění operní inscenaci nemůže zachránit, pakliže pěvecká a hudební složka kulhá.
Tipy z televizního programu
Recenze: Piargy 60 %, Bathory 70 %, Babylon 70 %, Velká čínská zeď 50 %, #annaismissing 70 %, Chudáčci 70 %, T2 Trainspotting 70 %
Klíčová slova: Eliška Podzimková, Magnesia Litera, Chalupáři, Extrémní proměny, Případy 1. oddělení, Specialisté, Survivor Česko a Slovensko 2025, Velikonoce
Flirtovat se strýcem Lukášem Vaculíkem? Bylo to zvláštní, říká Šárka Krausová
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a herečka, která zesnula v neděli 6. dubna, si přála obřad jen v komorním kruhu pozvaných. Dát poslední...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru v Praze poté, co si zpěvák Dan Bárta vážně poškodil sluch. Pokud by nyní vystupoval, hrozily by mu...
Hlavně aby to nevedla Mamba! Ozzák otevřel opravdový obchod U Dvou akordů
Patříte-li k fanouškům sitcomu Comeback, potěší vás nejspíš informace, že v průchodu do restaurace Bohemia Goose v pražské Vodičkově ulici byl otevřen obchod U Dvou akordů. Nebudou se tam ale...
{NADPIS}

{POPISEK}
Zemřela představitelka královny z Tří oříšků, rok po premiéře se stáhla do ústraní
V nedožitých 90 letech zemřela švýcarsko-německá herečka Karin Leschová, známá především díky roli královny v pohádce režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku z roku 1973. Šlo o její...
Odešel správnej chlap. Dejte si sklenku bílého. Švehlíka vyprovodil dlouhý potlesk
Rodina, kolegové i veřejnost se rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Smuteční obřad hostila historická budova Národního divadla. S proslovy vystoupili ředitel Jan Burian a herečka Pavla Beretová, zahráli...
RECENZE: Koho chránit, zvíře, nebo člověka? Odpověď hledá seriál Medvěd
Rozhodně nejde o přírodovědný dokument. Šestidílný Medvěd, který má premiéru na OnePlay, vzdor unikátním záběrům šelmy přináší především svědectví o lidech sledujících, jak se z odborné polemiky, zda...
KOMENTÁŘ: Sbírka na čertovy obrázky? Ve skutečnosti jde o mezigenerační diskuzi
Kuřetem, tedy tradiční sbírkou Pomozte dětem, sice vyvrcholila obvyklá série velikonoční charity, ale k páchání dobrých skutků vybízejí internetové podpůrné kampaně označované termínem crowdfunding...
Zemřela představitelka královny z Tří oříšků, rok po premiéře se stáhla do ústraní
V nedožitých 90 letech zemřela švýcarsko-německá herečka Karin Leschová, známá především díky roli královny v pohádce režiséra Václava Vorlíčka Tři oříšky pro Popelku z roku 1973. Šlo o její...
RECENZE: Když děti brání děti před násilím násilím. To je podmanivé Ptáče
Patří k umu britské školy, že do drsných prostředí životní beznaděje propašuje humor. Jako když Barry Keoghan coby nezralý otec hrdinky filmu Ptáče pouští ropuše „fotrovské“ písně typu Yellow od...
{NADPIS}

{POPISEK}
Výběr cella? Jako Harry Potter v obchodě s hůlkami, líčí populární hudebník Zvěřina
Na ulici ho poznáte podle obrovského modrého futrálu, který nosí na zádech. Náklad váží přes dvanáct kilogramů. Skrývá se v něm violoncello s nevyčíslitelnou hodnotou, protože je skoro 300 let staré....
Jak dostat tatínka do léčebny. Podívejte se, jak si Lavi utahuje ze slavných filmů
Do polepšovny, nebo do léčebny? Zhýralý fotbalista Lavi by asi zamířil spíš tím druhým směrem. Ve stylu aktuálního tažení filmu Vyšehrad Dvje českými kiny vznikla řada filmových plakátů, kde si...
KVÍZ: Alpy tě ohromí, Karle, ale tohle, to tě dojme. Připomeňte si Vesničku mou střediskovou
Vesnice se nám, mladý muži, změnila. Ale Vesnička má středisková se nijak nemění. Stále je to scenáristický i režijní trumf Zdeňka Svěráka a Jiřího Menzela. Známe ji důvěrně jako blízkého přítele a...
To já umím zpívat líp! Čeřovská přežila nehodu, v cizině se proslavila víc než doma
Její šansony a balady plné citu, rozechvění, ale i temperamentu a ženského vzdoru měly v 60. letech tisíce fanynek. Judita Čeřovská však o svém úspěchu vždycky pochybovala. V soukromí se ráda...
Za nabídku dělat modelku jsem se na DAMU styděla, vzpomíná Kateřina Brožová
Na školu jsem nastoupila v podpatcích a šatech. Během prvního ročníku přešla k vytahané sukni a mikině, vzpomíná ve velkém rozhovoru pro iDNES.cz Kateřina Brožová na své studium i životní křižovatku,...
Festival Hrady CZ slavní narozeniny, láká na Kabát, Kluse a akustického Krajča
Jubilejní 20. ročník festivalu Hrady CZ má kompletní program osmi zastávek. Kulaté narozeniny festival oslaví v pátek vždy s Divokým Billem, Dymytry nebo Benem Cristovaem. V sobotu s kapelami Kabát a...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
Zemřel sirotek Ho-Jon ze seriálu MASH. Herci Patricku Adiartemu bylo 82
Ve věku 82 let zemřel herec Patrick Adiarte. Zprávu přinesl web The Hollywood Reporter, podle kterého je příčinou úmrtí zápal plic. Původem filipínský herec byl známý především díky roli v sedmi...
Umělecký vrchol a pak nečekaný propad. Jak Miloš Forman točil Amadea a Valmonta
Exkluzivní podcast Miloš Forman: Drž se toho snu přibližuje v šesti epizodách fascinující život jednoho z našich nejvýznamnějších filmových režisérů. V pátém díle se přeneseme do 80. let, kdy Miloš...