Lisabon žije jen Madonnou

Ohromné nadšení portugalské veřejnosti vyvolaly koncerty Madonny v Lisabonu. Právě tam americká zpěvačka končí světové turné. Podle organizátorů se podobnému zájmu těšila popová hvězda i v předchozích 19 severoamerických a evropských městech, v nichž od jara uspořádala téměř šedesát koncertů.

Vstupenky na poslední představení v Lisabonu byly beznadějně vyprodány několik hodin po zahájení prodeje a událost opanovala první stránky portugalských deníků.

Všech 12 000 míst v lisabonské aréně Atlantik bylo obsazeno již v pondělí večer při prvním ze dvou zdejších koncertů na závěr Re-Invention Tour.

Popová superhvězda zahájila turné v květnu třemi koncerty v Los Angeles.

V Severní Americe dále vystoupila například v Chicagu, New Yorku, Washingtonu a Torontu, v Evropě také například v Paříži a Londýně. Podle Madonniných internetových stránek byly všechny koncerty zcela vyprodány.

Nadšení portugalských fanoušků umocnil fakt, že v Portugalsku pětačtyřicetiletá Madonna vystupuje za své dlouhé kariéry poprvé.

"Nejočekávanější koncert", "Popová bohyně je mezi námi", "Největší vystoupení v dějinách Portugalska", "Konečně přijela", "Koncert, který chyběl Portugalsku" a další podobné titulky dominovaly prvním stranám portugalského tisku těchto dnů.

Zastávka v Lisabonu nebyla v původním programu turné. Místní fanoušci se však masově přimlouvali za Madonnino vystoupení v Portugalsku pomocí internetu a pořadatelé nakonec uspořádali hned dva koncerty.

Navíc pořadatelé vybrali právě lisabonské show k nahrání DVD z turné.

Re-Invention je označováno za extravagantní vystoupení s politickým podtónem. Zpěvačka například začínala koncert v korzetu, ale posléze se převlékla do vojenského stejnokroje k písni American Life, kterou provázel hluk padajících bomb.

Za Madonnou se přitom promítaly záběry válčících Američanů ve světě.  Komentáře v tisku pak upozorňovaly i na ohromující choreografii a na snahu šokovat diváky videozáběry nahých lidí a apokalyptických fantazií.

Jedním z vrcholů koncertu byla pro mnoho posluchačů údajně její verze písně Johna Lennona Imagine, kterou provázely záběry nemocných a zraněných dětí z celého světa.

Madonnin návrat na scénu přijal americký tisk rozpačitě. Někteří kritici popové hvězdě vyčítají, že opustila své tradiční reference na sex ve prospěch svých nových duchovních posedlostí.

"Vzkaz Madonně: vrať se k sexu. Nebo aspoň k něčemu z masa a krve," žádal The Los Angeles Times hned po zahájení této první velké koncertní šňůry po třech letech.

Deník The New York Times označil za "určitý naivní a falešný sentimentalismus" záběry při Imagine. Naopak list USA Today byl k popové královně shovívavější.

"Představení nemá smyslný nebo šokující náboj jako ta předchozí, protože Madonna se tentokrát rozhodla pro více citu," usoudil deník.