Izraelská sopranistka Daniela Skorka zazářila na Letních slavnostech staré hudby

Izraelská sopranistka Daniela Skorka zazářila na Letních slavnostech staré hudby | foto: Petra Hajská

GLOSA: Král tančí, gondoly plují. Začal festival, jenž hýří nápady

  • 0
V Praze bývá v létě smutno. Tedy aspoň pro milovníka klasické hudby. Různé agentury sice bezmyšlenkovitě kladou výnosné pasti na turisty, ale umělecky seriózních nabídek je poskrovnu. Přesto se najdou.

Občas se tu na letním turné staví například zajímavý studentský orchestr, ale skutečně promyšlenou koncepci nabízí jediná akce, Letní slavnosti staré hudby. Festival, který pořádá Collegium Marianum – Týnská škola, se letos koná po sedmnácté, a i když je specializovaný na starší hudbu, navíc v komorních dimenzích, rozhodně nechrlí těch několik osvědčených barokních evergreenů. Přitom je dost atraktivní, aby dostál svému názvu.

S programem si každý rok očividně dává velkou práci, hledá nová témata, nové souvislosti i nové výkony. Letos se zaměřil na Benátky, respektive na obrovský vliv, jaký měla italská hudba v době baroka na tehdejší Evropu. Navíc zahájil spolupráci s renomovanou francouzskou institucí Centrum pro barokní hudbu ve Versailles, jejímž prvním výsledkem byl pondělní úvodní koncert na Zámku Troja, kde vystoupil francouzský soubor Le Folies Françoises. Připomněl mimo jiné, že Jean-Baptiste Lully, širší veřejnosti známý z filmu Král tančí, odehrávajícím se na dvoře Ludvíka XIV., nebyl Francouz, ale Ital, který na počátku kariéry psal v italském stylu na italské texty.

Soubor se ve skladbách jeho i dalších autorů, jako jsou François Couperin, Michel Pignolet de Montéclair nebo André Campra, předvedl na špičkové úrovni, ovšem největším překvapením byla mladá izraelská sopranistka Daniela Skorka. Hned v úvodní Lullyho skladbě Italský nářek zasvítil příjemný kulatý, zvučný hlas, doslova kypící krásou a zdravím. A především technicky vzorně vybavený, takže pěvkyně byla schopna vyzpívat vášnivé poryvy například v Montéclairově kantátě Smrt Lukrécie. Její přirozený výraz na pódiu naznačoval, že této dámě se nejspíš dostalo i hereckého nadání.

Členka souboru, cembalistka Béatrice Martinová, se druhý den ještě představila v Clam-Gallasově paláci na samostatném recitálu nazvaném Gondoly na Seině. Zahrála díla francouzských autorů ovlivněných tak či onak Benátkami, ale také třeba Bachovu transkripci jednoho z houslových koncertů Antonia Vivaldiho. Přehlídka má na programu ještě šest festivalových večerů a vyvrcholí 4. srpna ve Španělském sále Pražského hradu, kde propukne benátský karneval.