Romea ztvárňuje Jan Sklenář, o Julii se dělí Tereza Voříšková (na snímku) s...

Romea ztvárňuje Jan Sklenář, o Julii se dělí Tereza Voříšková (na snímku) s Marií Poulovou. | foto: Agentura Schok, Patrik Borecký

Hercům se stýská, divadelní prázdniny proto rádi obětují

  • 2
Letní divadlo táhne stále více. Vedle zavedených scén, jako je letní produkce Ungeltu či Studia DVA, totiž poslední dva roky hlásí plný stav i alternativní prostor MeetFactory.

Výraz prázdniny se ze slovníku pracujících po škole rychle vytratí, aby ho nahradila obligátní dovolená. Výjimku v tomto procesu vedle učitelů vždy tvořili snad jen herci, které i s vidinou případných povinností u filmu či televize čekaly týdny bez kolegů, líčidel, kostýmů a skřípotu pódia. Posledních více než deset let se však trend výrazně obrátil. Většina letních scén hlásí každý rok vyprodáno, takže se nabízí, zda není termín divadelní prázdniny už trochu přežitek.

„Když jsme začínali, využívali jsme pouze jednu scénu – areál Nejvyššího purkrabství Pražského hradu. Pamatuji si večery, kdy jsme stavěli třeba jen čtyři řady sedadel. V loňském roce jsme odehráli 140 představení na pěti stálých scénách v­ Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. Celkem navštívilo minulý ročník festivalu 90 661 diváků,“ hlásí za Letní shakespearovské slavnosti Michal Rychlý, ředitel agentury Schok, která stojí za populární letní produkcí od roku 1998. Historie shakespearovských slavností přitom sahá až do roku 1990, kdy se zde odehrál Sen noci svatojánské s­ Milošem Kopeckým či Eliškou Balzerovou.

Cvičiště Hradní stráže

Letní divadlo nechybí ani protilehlé pražské dominantě, Vyšehrad hostí Metropolitní léto osobností od roku 2006, kdy zdejší prostor při vycházce objevil producent divadla Studio DVA Michal Hrubý. Jeho scéna už však měla tou dobou s ­letní produkcí zkušenosti. „V červnu 2004 se odehrála premiéra Madame Melville s Ivanou Chýlkovou, která jindy než v létě neměla čas,“ vzpomíná Hrubý na první takový počin, tehdy ještě ve zdech Švandova divadla.

Milan Hein jako Karl Kraus a Marta Kubišová jako Sidonie Nádherná v inscenaci Touha jménem Einodis

„Ani nás tehdy nenapadlo, že vzniká tradice Metropolitního léta hereckých osobností. Když jsme začínali, bylo náročnější diváky přivést do prostoru, který neznali. Představení jsou však v posledních letech dopředu vyprodaná i bez ohledu na počasí,“ dodává Hrubý.

Triumvirát pražských divadel pod letním nebem uzavírá Letní scéna Divadla Ungelt. Ředitel Milan Hein s­ní před dvanácti lety přišel, aby uspokojil zájem diváků, kteří se do malého divadla přes rok nevejdou. „Trvalo to dvě tři sezony, než se Letní scéna dostala do povědomí,“ popisuje Hein, který pro ni vybral místo na Hradčanech, kde dříve cvičila Hradní stráž. Jeho herci musí s letní produkcí dopředu počítat. „Vědí, že je součástí provozu Ungeltu,“ dodává Hein. V minulosti zkoušel na letní scéně i premiéry, konkrétně muzikál Touha jménem Einodis a činohru Sklenice vody. Inscenace určené pouze pro letní hraní se v celoročním provozu příliš nevyplácejí. „Do budoucna bych je však opět přivítal,“ tvrdí Hein, který letos na Letní scéně vedle nejúspěšnějších her sezony uvede i několik starších kusů se Simonou Stašovou. „Otevírala Ungelt před dvaceti lety, nabídl jsem jí proto dvacet večerů,“ vysvětluje speciální akci k­ výroční sezoně.

Pro náročnějšího diváka

Poslední roky přibyla na letní divadelní mapě alternativní produkce. Letos potřetí totiž smíchovská MeetFactory chystá červencovou premiéru. „Je obrovské potěšení sedět v­teple před MeetFactory a pozorovat vlaky. Připadalo mi škoda, že si právě během léta divadla dávají pauzu,“ vysvětluje dramaturg pražské scény Matěj Samec. „Od začátku to sice jako tradice plánováno nebylo, nicméně po úspěších Autoatlasu Ukrajiny a projektu O něco horší než Romeo se mi zdálo přirozené pokračovat,“ dodává před uvedením novinky v režii Viktorie Čermákové.

Samec připouští, že letní produkce MeetFactory je divácky vstřícnější než tituly uváděné během sezony. „Zároveň však nenabízíme úplné oddechovky. Tudíž jsme možná tak trochu zalepili díru na trhu – jiná divadla pro náročnějšího diváka v létě nehrají,“ uvažuje. Všechny letní reprízy v minulých dvou letech totiž byly vyprodány.

Z regionálních scén si nejvíce popularity drží Otáčivé hlediště Český Krumlov. Avšak divadlo se přes léto hraje například i na Kašperku, kam přijíždí pražský Kašpar, ústecký Činoherák přes léto vystřídá dokonce tři působiště. Předvoj letní sezoně tvoří plenérová produkce Východočeského divadla na Kunětické hoře, kde nechala pardubická scéna před osmi lety pro velký zájem pořídit konstrukci pro divadelní amfiteátr. „Od té doby zde hrajeme pravidelně každý rok v­ květnu a červnu, letos jsme v ­tom magickém prostoru nazkoušeli Hrubínovu Krásku a zvíře,“ popisuje mluvčí Radek Smetana.

Přes léto je tedy plno: zástup červencových premiér navíc v srpnu doplní festival nového cirkusu Letní Letná. „Myslím, že divadelníci obecně nemají léto příliš rádi. Každý sice rád odjede na pár dnů někam na výlet, ale po divadle se jim stýská. A ­protože mají v létě méně závazků, bývá snazší se s nimi domluvit na termínech,“ uvažuje Samec.