Karel Gott zpívá na festivalu Rock for People v Hradci Králové (4. července...

Karel Gott zpívá na festivalu Rock for People v Hradci Králové (4. července 2013) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na festivalech táhly hlavně domácí hvězdy. Narváno měli Gott i Kryštof

  • 9
Máme za sebou zvláštní hudební festivalové léto. Chyběly mu obří zahraniční hvězdy a ubyli diváci. Což neznamená, že nedošlo na divoké zážitky a výborné koncerty.

V předchozích letech nebyl v letních měsících víkend bez velké přehlídky, letos, přestože většině vyšlo počasí, řada zavedených festivalů nedokázala nabídnout pro zdejší publikum dostatečné taháky a odnesla to nezájmem.

Komu se dařilo?

Z největších nadžánrových akcí "zůstaly" ve své lize tři: Colours of Ostrava, Rock for People a specifický Trutnov. Klíč k publiku našly naopak úzce vyprofilované festivaly, které od metalového Brutal Assaultu či Masters of Rock přes ska-punkové Mighty Sounds po Hip hop Kemp neměly problémy s návštěvností a v některých případech je na místě mluvit o vůbec nejsilnějších ročnících. Znovu se také potvrdilo, jak moc tuzemské publikum slyší na české kapely. Putovní České hrady měly s programem postaveným na Kryštofech, Klusovi, Mňáze a dalších narváno. Okoř byla již několikátý rok po sobě vyprodaná. A v případě Trutnova se dokonce jako o jednom z nejlepších koncertů nepsalo o zahraniční hvězdě, ale o vystoupení Davida Kollera.

Kdo byl největší star?

Richard Krajčo se skupinou Kryštof letošní veverské Moravské hrady zakončil.

Paradoxně největší festivalovou hvězdou - nebo rozhodně interpretem, který získal největší pozornost - byl Karel Gott na Rock for People. Euforie z jeho vystoupení, na kterém zněly jeho staré rokenrolové písně i předělávky, skryla lecjaké chyby. A atmosféra ve stanu naplněném po strop, kde si lidé skákali po zádech a lítaly podprsenky, byla neopakovatelná. Ve skrytu kvůli tomu zůstal i výtečný, instrumentálně vybroušený koncert následujících Queens of the Stone Age. Na hradecké přehlídce, která sezonu ve velkém  zahajovala, se také v závěrečném českém dnu ukázalo, že nejpromakanější show z domácích má letos formace Kryštof. Hráli, kde mohli, a ovace, jež sklízeli, zdokumentovali na svých stránkách a Facebooku.

Co byl největší průšvih?

Málo atraktivní program, smůlu na počasí nebo něco jiného měla řada zavedených akcí. Počínaje Sázavafestem, který se už kdoví pokolikáté stěhoval do nového areá­lu a jako jednu z hlavních hvězd nabídl doprovodnou kapelu zesnulého rakouského zpěváka Hanse Hölzela, známějšího pod jménem Falco. Na Open Air Festivalu pršelo a program míchající současnou tuzemskou alternativu s retro rockem Skunk Anansie a vystoupením Underworld nepřilákal zdaleka tolik lidí jako v minulosti. Publikum chybělo i na Benátské noci, lákající na jen těžko fungující kombinaci Nightwish - James - Walda Gang. A její pořadatelé se podle všeho dopustili největšího letošního podrazu: těsně před festivalem a dokonce i v jeho průběhu rušili nasmlouvaná vystoupení tuzemských interpretů. Vinu se na sociálních sítích snažili "hodit" na kapely. Festivalovým létem náhle zavanul odér 90. let.

Mezi prvními na pražském festivalu Aerodrome vystoupila skupina Flogging Molly (14. srpna 2013).

Jak dopadli nováčci?

Mezi velkými hráči přibyl jediný. Jednodenní Aerodrom v Praze v podstatě nahradil někdejší Sonisphere a šlo spíše o velký koncert s řadou větších předkapel. Kombinace System of a Down s pankáči NOFX a Flogging Molly byla sice zvláštní, ale podle pořadatelů přitáhla 18 tisíc fanoušků, takže to byla jedna z nejlépe navštívených akcí léta. A za rok se má opakovat.

Co z toho plyne?

Ve velké konkurenci sólových koncertů, kterých bylo od Iron Maiden po Leonarda Cohena plné léto, zažívají zejména nadžánrové festivaly krizi z toho, kam dál a co víc divákům nabídnout. Na většině akcí se zlepšilo zázemí a doprovodný program. Stále však platí, že víc než kapela, která frčí ve světě a jede turné, tuzemské fanoušky přitáhne vhodná kombinace domácích interpretů, se kterými si mohou zahulákat české texty.