Práce na projektu trvala několik let a samotnému focení předcházela dlouhodobá a pečlivá příprava. Umělci již před pěti lety začali určovat stanoviště, odkud byly původní historické fotografie pořízeny. Zároveň si museli stanovit ideální podmínky, to znamená stejnou roční dobu, čas, osvětlení a podobně, aby se maximálně přiblížili originálu. Často se také museli potýkat s přírodními překážkami jako například s rozbujelou a za sto let vzrostlou vegetací. Proto fotografové několikrát použili i vysokozdvižnou plošinu.
Určité problémy měli umělci také s technikou. Chtěli totiž dodržet stejný postup jako tehdy jejich kolegové. Jenže současná fotografická technika a praxe je od té před sto lety dost odlišná.
V UMPRUM autoři výstavy instalovali sto devět dvojic snímků, které jsou vždy párově umístěny těsně vedle sebe. Návštěvník má tedy okamžité srovnání.
Pokud chcete projít výstavou jen tak letmo, ochudíte se o spoustu detailních změn, které zachytíte až po delším sledování. Příjemnou atmosféru dodává prostředí intimní osvětlení a architektonické řešení výstavy, což, pokud chcete obrázky zkoumat blíže, navozuje ideální podmínky. A toto zkoumání může bystrému oku odhalit zajímavé změny, které má za jedno století na svědomí čas a lidská činnost.
Vyšehrad před sto lety |
Vyšehrad nyní |
Pražský hrad před sto lety |
Pražský hrad nyní |
Svatý Kopeček před sto lety |
Svatý Kopeček nyní |
Labský vodopád před sto lety |
Labský vodopád nyní |
Žatec před sto lety |
Žatec nyní |
Kouřim před sto lety |
Kouřim nyní |
Husinec před sto lety |
Husinec nyní |