Příhody lišky Bystroušky v pražském Národním divadle

Příhody lišky Bystroušky v pražském Národním divadle | foto: Hana Smejkalová

GLOSA: Záletník zázračně zmoudří. To je moc i na chytrou lišku

  • 0
Nová inscenace Janáčkových Příhod lišky Bystroušky, kterou uvedlo pražské Národní divadlo, spoléhá především na invenci režiséra Ondřeje Havelky.

Ten předem deklaroval, že nechce hopkající zvířátka ani popisnou dětskou operu, nýbrž metaforu k lidskému světu. Ovšem zvířátka nakonec stejně nemohou nehopkat. Slepice jako by z dětské opery přímo vypadly. Ale to nakonec nevadí. 

Výtvarně je totiž v produkci leccos půvabného, počínaje zešikmenou plochou s naznačenými stromy přes "skládací" miniaturní hospodu U Pásků a myslivnu až po víceúčelové malé točny, které vtipně znázorňují třeba "pohyblivé těžiště", o němž dumá Rechtor cestou z hospody. Výrazné jsou i kostýmy inspirované dvacátými lety, zvláště ten liščí, i když to rozhodně není poprvé, co je Bystrouška pojata jako lidská bytost.

Pomoc výtvarné poezie

Problém představuje snaha vsunout do hutného díla další dějovou linku, sledující zálety Revírníka posedlého lehkomyslnou, v libretu pouze zmiňovanou Terynkou, její zradu a nakonec mužovo zestárnutí a zázračné zmoudření tváří v tvář přírodě. Víc než chtěná a ne zcela logická zkratka z nápadu nevzešlo. 

Revírník v podání Svatopluka Sema sice rázně běhá po jevišti, laškuje se svou milovanou, ale postrádá v hudbě přítomnou lidskou hloubku, a to i v pěveckém projevu. Lenka Máčiková jako Bystrouška působí roztomile a elegantně, její hlas je však dost malý a nezřídka ho překrýval orchestr, který navíc dirigent Robert Jindra nevedl příliš citlivě, při premiéře se daly slyšet i kazy. Celkovou hudebně-pěveckou monotónnost vyvážila výtvarná poezie jen částečně.