Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leonskaja dominovala, ale orchestr se neztratil

aktualizováno 
- Světoznámá klavíristka gruzínského původu Elisabeth Leonskaja, která se ve čtvrtek představila jako sólistka s Českou filharmonií, není umělkyní okázale bouřlivých emocí ani malířkou bohatě rozevlátých a zvrásněných ploch. Přesto má její subtilnější, pečlivě promyšlený, nikoli však odměřeně racionální přístup ke klavírní hře velkou působivost a pranic neubírá romantické hudbě na stylové čistotě a kráse.
Leonskaja hrála (a současně natáčela pro Teldec) Chopinův Koncert č. 1 e moll, dílo vznikající v časové blízkosti polského revolučního povstání proti ruské nadvládě roku 1830, a snad proto při vší hloubavé básnivosti "beethovenovsky" výbojné a energické. Umělkyně je svým vystupováním na první pohled nenápadná, ale disponuje suverénní technikou, je velmi osobitá ve volbě temp a dynamických odstínů, zaujme i detailním cizelováním každého tónu, každé fráze. Potvrdila, že má své pevné místo mezi nejlepšími klavíristkami a klavíristy naší doby a že její opětovné pozvání do Prahy patří k nejlepším počinům sezony našeho prvního tělesa. Filharmonie přitom Leonské sekundovala jaksepatří profesionálně: orchestr (pro nějž Chopin jinak příliš nekomponoval) se tu totiž s výjimkou poměrně rozsáhlé introdukce omezuje skutečně spíše jen na doprovodnou úlohu.
Druhá polovina večera naopak patřila cele filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Vladimiru Ashkenazymu, jenž si zvolil jedno z klíčových děl české hudby dvacátého století, smuteční symfonii Asrael od Josefa Suka. Skladatel se při jejím komponování vyrovnával nejen se smrtí svého tchána Antonína Dvořáka (jehož památce chtěl původně skladbu věnovat), ale i se ztrátou manželky Otýlie, která otce-skladatele nečekaně následovala o pouhý rok později. Ashkenazy řídil tragické veledílo s velkou zaníceností i zasvěceností, členové orchestru podali pod jeho vedením mimořádný koncentrovaný výkon nejen jako celek, ale předvedli své schopnosti i v sólových pasážích; například houslového sóla se  výborně  zhostil  koncertní mistr Miroslav Vilímec.

Fryderyk Chopin: Koncert pro klavír a orchestr č. 1 e moll
Josef Suk: Asrael

Elisabeth Leonskaja, Česká filharmonie, dirigent Vladimir Ashkenazy

Dvořákova síň Rudolfina

Praha 19. listopadu

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Momentka z letošního ročníku maďarského festivalu Sziget (10. srpna 2017)
Na Glastonbury východu to páchne elektronikou a voní svobodou

Budapešť (Od našeho zpravodaje) Festival Sziget oslavil své pětadvacáté narozeniny se 450 tisíci návštěvníky z více než stovky zemí světa včetně třeba vzdálené Austrálie. Jedna z největších...  celý článek

Adrian T. Bell
Adrian T. Bell chystá poslední koncert, než se zavře do studia

Zpěvák Adrian T. Bell, známý i z kapely The Prostitutes, odehraje ve čtvrtek večer v rámci festivalu Glenfiddich Razor Night v Cargo Gallery na pražské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.