Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teologie, rocková hudba a orgasmus. U Cohena jsou ve vyrovnaném poměru

  15:43aktualizováno  15:43
Na českém knižním trhu je Leonard Cohen z osobností svého druhu asi nejzastoupenější. Vyšlo toho od něj a o něm víc než o Bobu Dylanovi. Novinka Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení patří k nejlepším.

Leonard Cohen převzal 19. října 2011 ve Španělsku Cenu prince asturského | foto: Reuters

Začalo to vlastně už v roce 1980, kdy jeho medailon a překlady nejznámějších textů byly součástí legendárního sborníku Víc než jen hlas. V roce 1995 přišlo nakladatelství Votobia s první velkou knihou o Cohenovi. Jmenovala se Život v umění a vydavatelství zájem tak přecenilo, že byly knihy za pár měsíců plné výprodeje.

Leonard Cohen (obal knihy)

Leonard Cohen (obal knihy)

To však jiné nakladatelské domy naštěstí nezastrašilo, zvláště po Cohenově návratu na hudební scénu a třech famózních pražských koncertních zastávkách. Postupně tedy například vyšlo několik výborů Cohenovy poezie, celých básnických sbírek i jeho první dva romány. Nabídku biografické literatury o kanadském umělci posílil v roce 2013 titul Pozoruhodný život a nyní tedy Život, hudba a vykoupení od amerického autora Liela Leibovitze.

Duchovní portrét

Titul to už lehce naznačuje a kus pravdy na tom je: Leibovitz hovoří o tom, že se nesnažil napsat klasickou biografii hudebníka, nýbrž cosi jako duchovní portrét. Skutečně, duchovní rozporuplnost je u Cohena jedním z velkých témat - kdybychom je chtěli zlehčit a zbanalizovat, mohli bychom hovořit o „rabínově vnukovi zpívajícím písně o Kristu za zdmi buddhistického kláštera“.

Leonard Cohen

Leonard Cohen

Leibovitz však bere onu duchovní stránku Leonarda Cohena mnohem šíře, jinak to u něj ani nejde. Sám o svém přístupu k psaní umělcova portrétu říká: „Některá témata jako teologie, rocková hudba nebo orgasmus, sevřena vazbou knihy, nezřídka ztratí svůj říz, přičemž valná většina Cohenova díla přímo překypuje všemi třemi ve víceméně vyrovnaném poměru.“

A k samotné metodě práce dodává: „Zkoumat je do hloubky, aniž bychom je připravili o jejich vitalitu, znamená všímat si jich v jejich přirozeném prostředí.“ To se Leibovitzovi skutečně daří, a daří se mu to popsat srozumitelně a velmi živě.

Mesiáš na festivalu

Hned první kapitola, jakési předznamenání, než se začne chronologicky odvíjet Cohenův příběh s oněmi duchovními, ale zejména uměleckými odbočkami, pojednává o slavném britském festivalu Isle of Wight v roce 1970. Tolik jsme se o něm (na rozdíl od jeho o rok staršího woodstockého předchůdce) v češtině ještě nikde nedočetli.

Leonard Cohen

Leonard Cohen

Běžný posluchač rockové hudby ví o jeho existenci, ví, že tam odehrál slavné vystoupení Jimi Hendrix a Miles Davis, a tím to obvykle končí. O jeho doslova apokalyptickém průběhu vydává Leibovitz až naturalistickou zprávu.

A to proto, aby detailně popsal, jak coby deus ex machina sestoupil mezi zešílevší hippies zakládající požáry právě Leonard Cohen, bezmála coby nějaký prorok nového kultu, a svým kultivovaným hlasem a tichými písničkami šestisettisícový dav uklidnil.

To je však jen expozice, životní příběh Leonarda Cohena se vzdaluje mesiášství, jakkoli bychom jej dnes, s šedivými vlasy, v obleku, smekajícího a klečícího před publikem, možná jako spasitele rádi viděli.

Leonard Cohen

Leonard Cohen

Cohen měl sice koníčky, jež příslušely jeho době i jeho stavu, počínaje zástupy žen až po zálibu v drogách, ale po umělecké stránce vlastně vždycky stál mimo.

Leibovitz cituje velice přesný postřeh žurnalisty Bruce Headlama: „Na beatnika byl příliš mladý, na folkového zpěváka příliš starý, a že chce změnit tvář kanadské literatury, prohlásil dříve, než vůbec nějaká existovala. Poblíž Nashvillu v Tennessee pobýval předtím, než country znovu přišla ke slovu, a v osmdesátých letech, kdy všichni hýřili barvami, on zůstal černobílý.“

Dodejme, že i proto je tak milovaný.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Katja Kettu
RECENZE: Uštípli jí jazyk. Šokující Můra líčí příběh ve stínu gulagu

Finská prozaička Katja Kettu má smysl pro nesmyslné lásky. V Porodní bábě, z níž se stal světový bestseller, líčí vztah mezi Finkou a německým důstojníkem, v...  celý článek

Spisovatelka Nina Weijersová
RECENZE: Umění se změnilo. Už je jen pro oligarchy a hiphopery

Nizozemská spisovatelka Nina Weijersová se stejně jako její hrdinka Minnie vydala na tenký led. Ve svém debutovém románu Následky podává upřímnou výpověď o...  celý článek

Usáma bin Ládin
RECENZE: Usáma ukazuje svět, ve kterém je terorismus i mobil cizí slovo

Sci-fi nemusí být jen žánrem, který čtenáři umožňuje útěk z­ reality. Ono ji mimo jiné může celkem trefně glosovat. Alespoň v knihách Lavieho Tidhara to platí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.