Legendární Pere Ubu nespí na vavřínech

- Američtí Pere Ubu, kteří v úterý koncertovali v Divadle Archa v rámci festivalu Alternativa, nebyli v záviděníhodné pozici: za třiadvacet let své existence se stali živou, ale zde dosud živě nehrající klasikou, tudíž koncert provázelo značné očekávání.
Vystoupení Pere Ubu předcházely bloky tří kapel, jež legendě americké alternativní scény byly důstojnými předskokany. Pokud to měl být dramaturgický záměr, vyšel skvěle: každá ze skupin přispěla svou troškou k vyvrcholení večera, každá "hrála" na favorita. Úvod patřil kopřivnickému souboru Údery a údy - ten svými perkusivními variacemi naladil zaplněný sál. Totéž platí o finalistovi Malé alternativy, třebíčských Permon Balet Superstar; ti nabídli "nářez" čerpající z hard coru. Smršť free, kterou připravili britsko-polští Pieces Of Brain, pak byla příhodným posledním krokem před nástupem hlavních hvězd.
Hned po prvních tónech Pere Ubu bylo jasné, že pokud jde o hudební jazyk, Pere Ubu model '98 se od předchozích modifikací téhle party příliš neliší. Lví podíl na tom má David Thomas, jehož impozantní postavu nelze přehlédnout a který zpíval stejně dobře jako zamlada. Těžko, snad s výjimkou Diamandy Galásové, najít někoho, kdo by tak jako on pracoval s hlasem: z teatrálního vyprávění přeskakoval do hysterického jekotu, hřímal i šeptal, tvářemi třásl jako sysel; v některých písních - například Heart Of Dark-ness - používal sadu mikrofonů, jimiž měl prošpikovánu rudou řeznickou zástěru, k vytváření různých efektů či druhého, jinak znějícího hlasu. Někdy hrál na píšťalku, v jedné skladbě použil akordeon. Thomas působil jako šílenec, ale všechno měl absolutně pod kontrolou. Zřejmě rozhodujícím pro zvuk kapely byla hra Roberta Wheelera - mačkal klávesy a kroutil knoflíky stařičkého analogového syntezátoru, ale také kouzlil s thereminem, předválečným předchůdcem elektronických nástrojů. Zvuky těchto zařízení ještě umocňovaly Thomasův vyhrocený zpěv-řev. Totéž platí pro kytaristu Toma Hermana, veterána z dob původních Pere Ubu. Netlačil se do popředí, spíše podmalovával celkový zvuk; když však bylo třeba, hrály jeho riffy prim. Vypomáhal mu druhý kytarista Jim Jones. Basistka Michele Templeová poskytovala skvělý spodek, stejně jako bicí Steva Mehlmana.
Přestože Thomas avizoval průřez celou tvorbou Pere Ubu, na skutečně staré kousky nedošlo: zazněly pouze Heart Of Darkness a - paradoxně - Final Solution, již kapela kvůli možným, ale nemístným asociacím s "konečným řešením" léta odmítala hrát. Většinu repertoáru tvořily skladby z posledního alba Pennsylvania. Vynikající koncert potvrdil, že kapely jako Pere Ubu mají i v dnešním vykalkulovaném světě rocku své místo.

Alternativa '98 - Pere Ubu

Pořádal Unijazz ve spolupráci s hl. m. Prahou

Divadlo Archa, 1. prosince


Témata: Superstar