Lady Gaga 14.3. 2014 na texaském festivalu SXSW. Na pražskou zastávku turné nedostali fotografové přístup.

Lady Gaga 14.3. 2014 na texaském festivalu SXSW. Na pražskou zastávku turné nedostali fotografové přístup. | foto: AP

RECENZE: Lady Gaga servírovala poloprázdné hale přehnaně ambiciózní guláš

• 132
Před čtyřmi roky měla americká diva Lady Gaga v O2 aréně beznadějně vyprodáno. Při její druhé tuzemské návštěvě mohli fanoušci na poloprázdné ploše hrát obíhačku mezi jednotlivými scénami složité pódiové konstrukce, která zabírala značnou část prostoru. Vyprázdněný byl i samotný koncert.

Nelichotivá návštěvnost koncertu a vlastně i jeho podoba dobře ilustrovala, že Lady Gaga se nachází v krizi, během níž se jí už nedaří šokovat s takovým efektem jako na začátku a hlavně z nových desek vykřesat skutečné hity. Snaha spojit umění s popem na desce Artpop skončila jen vznešenými slovy. V případě turné, které pro změnu deklaruje spojení umění s nespoutaností taneční party, je výsledkem rozpačitý a přehnaně dryáčnický kýč.

Lady Gaga

55 %

5.10. 2014, O2 aréna, Praha

Pražský koncert přitom potvrdil, že Lady Gaga zůstává suverénně i nadále jednou z nejnadanějších popových zpěvaček současné generace. Akustická část vystoupení, během níž zasedla ke klavíru - a zejména publikem hromadně odzpívaná Born This Way - patřila k poctivě odvedeným vrcholům koncertu, kterému ale jinak dominovaly tupě diskotékové verze písniček, v nichž Lady Gaga dělala všechno jiné, než co doopravdy umí. Tedy předváděla své taneční kreace, jak jí od minule narostl zadek, a do předtočených zpěvových linek, které by jinak s přehledem uzpívala, řvala na sedící část publika: Vstávejte, vy sr*či.

Vystoupení bylo mnohem přímočařejší než posledně, Lady Gaga tentokrát nevyprávěla žádný příběh, galakticky řešená scéna v barvách neonů a dekadentních newyorských barvách se spoře oděnými tanečníky a tanečnicemi všech proporcí ale plnila svůj účel. Podle očekávání Gaga během večera střídala extravagantní kostýmy. Show začínala jako pavoučí královna, pak se chvíli stylizovala do Amy Winehouse, převlékla se za tvora připomínajícího něco mezi chobotnicí a spermií, tančila s židlí na hlavě a koncert před přídavkem v róbě končila v barevné rasta paruce, lepenkou přes bradavky a kobercovými návleky na nohách.

Co naopak zůstalo stejné, byly její ufňukané a sáhodlouhé promluvy k „malým příšerkám“, jak nazývá svoje fanoušky. Znovu je rozeštkaným hlasem přesvědčovala, že se nemají bát být sami sebou, že mají být hrdí na svoji sexualitu a když si dají drogy, tak určitě nejezdit autem i o dalších hlubokomyslných pravdách. Leckdy nesouvislé promluvy takřka nekonečného rozsahu přitom spíš naznačovaly, že pod vlivem omamných látek je ona sama. I to ale pak v kontextu koncertu působilo spíš jako dobře spočítaná hra, jak vypadat v rámci popu opravdově a nezávisle. Ta samá zpěvačka, co se válí po pódiu, hraje si s plyšáky, které po ní hodili fanoušci a žvatlá, že vypadají, jako by spolu měli sex troll a opice a tohle bylo jejich dítě, dokázala v minutě vystřihnout hlasově silnou a přesvědčivou coververzi Whole Lotta Love od Led Zeppelin a nezmeškat jediný klíčový moment choreografie.

Podobně kašírovaně a na efekt působili i zvracející tanečníci převlečení za prasata v písničce Swine, stejně jako promluvy, v nichž se Lady Gaga chválila, jaké všechny hity složila. Právě v tom byla patrná snaha zakrýt největší slabinu bizarní show, která svou nesoustředěností připomínala guláš příliš mnoha chutí. Že Lady Gaga prostě nemá žádné nové písně, které by byly tak silné jako Bad Romance, Just Dance, Alejandro nebo Poker Face bylo podle reakcí zřejmé, i když se o tom snažila lidi v hale přesvědčit.

Proto její jako bublina nafouknutá hra na efekty, kterou upřednostňuje nad nadáním, už alespoň podle návštěvnosti koncertu baví naživo skutečně jen ty oddané. Pokud s tím Lady Gaga něco neudělá (a album duetů s Tonym Bennettem naznačuje, že může), měla Praha tu čest vidět nevyrovnanou show zpěvačky na strmém sestupu ze zářných výšin.