Z představení Dolls | foto: Tomáš Třeštík

Panenky hliněné, fackovací i hadrové. La Putyka umí uhranout

  • 1
Buď pochváleno divadlo, kde autor šetří slovy, zpívá se. Buď pochváleno Uffo, síň evropského střihu, na kterou by mohla být pyšná i větší města než Trutnov, a hlavně pražský Cirk La Putyka. Tým Rostislava Nováka otevřel 4. ročník trutnovského festivalu nového cirkusu Cirk-Uff světovou premiérou inscenace Dolls.

Bůh byl doma, intimní panenky náleží k zážitkům kategorie nevyvanutelných. Přízračná je už scéna kachlíkových pokojíků se zašlou patinou světa těsně před zkázou či po ní, s prskavými zářivkami, změtí drátů, puklinou do věčnosti.

Znamenití herci - artisté Bellina Sörensson, Josa Kölbel, Coline Mazurek, Valentin Verdure a Iesu Escalante - rozehrávají intuitivní příběh spjatý s panenkami od neumělé hliněné s divošskými rituály přes náhražky milostných fetišů po metafory člověka jako loutky, fackovacího či hadrového panáka.

Dolls

90 %

Cirk La Putyka

premiéra 27. května 2014

režie: Rostislav Novák

hrají: Bellina Sörensson, Josa Kölbel, Coline Mazurek, Valentin Verdure, Iesu Escalante, Jan Balcar

Mnohovrstevnatá a planetárně srozumitelná symfonie rytmů, pohybů, gagů, citů, choreografií a akrobacií se sugestivní hudbou Jana Balcara a Jindřicha Čížka neopakuje ani neilustruje vztahová klišé, pohrává si s motivem člověka coby osamělého tvora rituálů. Rašící umělé květiny mohou znamenat budoucí naději i zarůstající hrob.

Do hry vtažený divák nemusí slovy Sovákova fasádníka ze Světáků "žhavit bednu" a hned rozkódovávat viděné. Může bez dechu sledovat dokonalou souhru akrobatů, kteří na hrazdě, s provazy i žíněnkami slouží příběhům.

La Putyka se nechce opakovat ani planě předvádět, co už umí, a hledá. I to je vlastnost mistrů. Představení Dolls hraje v Trutnově ještě 28. a 29. května, v červnu s ním vyrazí na Divadelní svět do Brna.