Rostislav Novák, hlava projektu La Putyka, očima Martina Šárovce,

Rostislav Novák, hlava projektu La Putyka, očima Martina Šárovce, | foto: Martin Šárovec

La Putyka Rosti Nováka přerostla z jeviště na výtvarná plátna

  • 0
Divadelně-cirkusové představení La Putyka Rostislava Nováka nefascinuje jen diváky, kteří jeho reprízy pravidelně vyprodávají. Výtvarníci Martin Šárovec a jeho žena Martinka představí v úterý 6.října v prostorách pražské La Fabriky výstavu složenou především z velkoformátových portrétů "putykářů".

Vernisáž bude následovat po skončení Novákovy hry, kterou soubor sehraje v rámci festivalu Next Wave. Expozice s názvem La Putyka/Radost až na kost bude k vidění až do 23. listopadu.

Penelope Martinka

Principál La Putyky Rostislav Novák, herec a muzikant Jakub Prachař, akrobat Jiří Weissmann, ale také klauni s neznámým původem, loutky a v neposlední řadě portréty španělské megastar Penelope Cruz, přemalované do podoby autorky obrazů - Martinky: ti všichni se objeví na plátnech Martina Šárovce.

"Poprvé jsme La Putyku s Martinkou a synem Kamilem zhlédli tuším v dubnu 2009 a pak ještě dvakrát. Prostě jsme se do ní zakoukali. To představení je doslova nabité podněty a inspirací. Každý z nás ho v sobě zpracovával po svém," vypráví Šárovec.

Z výstavy La Putyka/Radost až na kost - plakát

"Martinka začala intenzivněji malovat a vytvářet loutky z látek, já se zajímal o výrazy a mimiku tváři všech herců a chtěl je malovat jako jednotlivé portréty. Kamil dokonce začal napodobovat herce z jednotlivých pasáží inscenace, hlavně pak pana Hospodského. Ozval jsem se klukům a řekl, že s nimi chceme spolupracovat a vytvořit ojedinělou výstavu, která by vycházela ze samotného představení," vrací se k původní myšlence umělec.

Tváře a zase tváře

Malba Martina Šárovce vychází ze silné české expresionistické tradice počátku 20.století, poučena je však i takzvanou Českou groteskou 70. a 80.let, tedy z doby komunistického režimu.

Z výstavy La Putyka/Radost až na kost - Clown, 2008, M.Šárovec

Obrazy Šárovcových portrétů a figurálních kompozic čerpají inspiraci ze současného světa plného masmediálních informací, jenž člověka konfrontují na každém kroku.  "Jsou to němí psychedeličtí svědci, zastaveni v čase a prostoru se strnulým spalujícím pohledem," říká Vít Novák, kurátor výstavy.

"Tvář je pro tohoto malíře jeho poznávací znamení i hlavní motiv, který ve svých obrazech neustále rozvíjí a obměňuje. Ze Šárovcových parodizujících portrétů jde doslova děs, je to pohled za zrcadlo samé lidskosti, vyprázdněných pop-ikon či křehkých bytostí bičovaných každodenní životní realitou," doplňuje Novák.

Z výstavy La Putyka/Radost až na kost - Jiří Weissmann, 2008, M.Šárovec

Martin Šárovec měl doposud 24 samostatných a 45 společných výstav. Jeho díla jsou zastoupena v Galerii Felixe Jeneweina a soukromých sbírkách. Vystavoval v Německu, Rusku, Itálii, Francii, Thajsku a v dalších zemích.

Ženský pohled

Umění, kterým se profiluje jeho žena, pracující pod jménem Martinka, obsahuje vícero médií; konkrétně kresbu, malbu, koláž, fotografii, konceptuální instalace, loutky a design.

Přes svou zdánlivou různorodost má však jeden společný znak – ženskost.

"Řeší ženskost ve vší nenásilné podobě, bez zbytečného cynismu nebo laciného patosu. Umění Martinky je vyzrálé díky svému nadhledu, upřímnosti a přirozenosti. Není to snobská hra na výtvarno, ale lidská potřeba stále znovu něco vymýšlet a tvořit," popisuje styl Martinky kurátor. Martinka měla do této chvíle pět samostatných výstav a čtyři společné.

La Putyka v roce 2009

Představení La Putyka:

říjen: 6., 7., 9., 10. a 29.10.
listopad: 8., 22. a 23.11.
prosinec: 6. a 21.12.

Výstava La Putyka/Radost až na kost 

 6.10. – 23. 11. 2009 (přístupná jen v rámci představení La Putyka

Místo: La Fabrika, Komunardů 30, Praha 7