Kylián se opět vrátil do Prahy

Na první premiéru této sezony si balet Národního divadla počkal až do čtvrtečního večera, kdy měly na scéně historické budovy Národního divadla premiéru dvě choreografie Jiřího Kyliána - Dítě a kouzla a Sinfonietta na hudbu Maurice Ravela a Leoše Janáčka. "Kylián patří k nejvýznamnějším choreografům současnosti, a přestože trvale žije v cizině a úspěchů dosahuje na zahraničních scénách, svět jej vnímá jako českého umělce.

Není proto nutné dlouze hovořit o tom, proč má Národní divadlo jeho balety uvádět," řekl k premiéře dramaturg baletu Václav Janeček. Právě proto, že pracuje ve své domovině, udělal Jiří Kylián výjimku a na závěrečnou fázi zkoušení dohlížel téměř tři týdny osobně. V jiných případech choreografie nastudují jeho asistenti a Kylián přijíždí až těsně před premiérou. Také choreografie Dítě a kouzla, kterou Kylián poprvé uvedl v roce 1984 v domovském Nederlands Dans Theater, se od té doby objevuje na jiném jevišti úplně poprvé.

Národní divadlo získalo i původní výpravu Johna F. Macfarlana. Přestože se Kylián v posledních deseti letech do Prahy často vrací a Národní divadlo uvádí jeho choreografie již potřetí, přehnaným vlastenectvím netrpí. "Domov je tam, kde má člověk přátele a podmínky k práci," tvrdí. Pro něj se proto domovem stalo Holandsko, kde v roce 1975 dostal příležitost vést Nederlands Dans Theater a za necelé čtyři roky z něj udělal soubor světové úrovně. Holandské počátky připomíná i choreografie na Janáčkovu Sinfoniettu.

"Sinfonietta pro mě moc znamená, protože v roce 1978 otevřela Nederlands Dans Theater dveře do světa," zavzpomínal Kylián. "Vyzařuje optimismus, ale vznikla v těch nejpříšernějších podmínkách, jaké si umíte představit. Nabídku udělat choreografii na Janáčkovu hudbu jsem totiž dostal v situaci, kdy se můj spoluředitel souboru zhroutil, asistenti se rozutekli, pár tanečníků odjelo do Paříže a finanční ředitel zuřil. Do toho jsme byli na turné, takže choreografie vznikala po kouskách na různých místech světa."

Nederlands Dans Theater Sinfoniettu předvedl poprvé na janáčkovském festivalu v Charlestonu ve Spojených státech, kde vzbudila velký ohlas. "Konec hudby už diváci neslyšeli, protože stáli na sedadlech a nadšeně mávali programy," dodal Kylián. Obě choreografie, které Národní divadlo uvádí, patří ke starším Kyliánovým pracím. Jeho poslední díla se od nich diametrálně odlišují.

Jak Kylián přiznává, dříve k hudbě přistupoval emocionálně a ilustroval ji pohybem. Jeho nynější přístup je více intelektuální, bere hudbu jako rovnocenného partnera, sám ji ovlivňuje. Takto například pracoval s preludiem z Bachova Dobře temperovaného klavíru, které nechal dekomponovat a hudba tak vznikala společně s pohybem.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.

Fotografie z baletního představení Dítě a kouzla a Sinfonietta, které uvádí Národní divadlo v Praze.