Na úvod ale nutno poznamenat, že se kolem výstavy udělalo naprosto nepřiměřené haló. Nejen, že je výstava svým rozsahem skutečně komorní, navíc Doležala představí jako průměrného fotografa.
Kámen úrazu snad netkví ani tak v kvalitě Doležalových snímků, jako spíše v prostorách a podobě, v jaké jsou prezentovány. Autor však na nikoho nemůže svalovat vinu, protože si výstavu instaloval sám.
Návštěvník, který do sklepních prostor klubu Meloun zajde, naprosto nepochopí, proč jsou snímky osvětleny - neosvětleny tak, že z nich prakticky uvidí jen zlaté á la barokní masivní rámy. A jestliže máte zájem vyzkoumat, co se Doležal pokusil zachytit, musíte se mnohdy k obrázkům naklánět přes stoly, kde u piva sedí lidé, takže znepříjemníte život sobě i jim.
Na zhruba dvou desítkách fotek Doležal vyfotil svá oblíbená témata – marihuana, psí zápasy a několik věcí, které zřejmě zachytil na některé ze svých cest.
Co tedy říct závěrem? Doležal není bůhvíjaký fotograf a do této polohy se ani on sám nestylizuje. Některé jeho snímky, zvláště reportážní, mají skutečnou dokumentační hodnotu, ty se však bohužel na výstavě neobjevily. A tak resumé zní: Průměrným fotografiím dal jejich autor pěkně na frak tím, jak je naistaloval.
Kýče 99 J. X. Doležala: Klub Meloun, Michalská 12, Praha 1; 30.8. - 30. 11. 1999
Fotografie z výstavy Kýče 99 J. X. Doležala, Krutá hra |