Kromě svých komiksových a filmařských aktivit Satrapiová ilustruje i dětské knížky, nedávno vyšel česky její další komiks Kuře na švestkách. Jako "strhující" jej však můžeme označit stěží.
Pod tímto termínem si nepředstavujme drama bitevních scén. Znamená, že komiks vtáhne čtenáře bez výhrad do obrazového světa, strhne tokem vyprávění a na konci knihy "vyplivne" zpátky do houpacího křesla. U Persepole to fungovalo na sto procent, u Kuřete na švestkách jen málo.
Pokrm z názvu je nejmilejším jídlem Násira Alího Chána, íránského hráče na loutnu tar, jenž o kuřeti na švestkách, které vařila jeho matka, sní mimo jiné na smrtelném loži. Jeho život vyvstává zpětně, v osmi posledních dnech, které se přiblížily okamžikem, kdy jeho žena v hádce rozlomila jeho nejmilejší a jediný nástroj.
Násir touží zemřít, zároveň se však před čtenářem odvíjejí jeho někdejší lásky, nelásky, křehké momenty i trpká zklamání. Toto vyprávění ve vyprávění, obměňující koncept Tisíce a jedné noci, umožňuje mozaiku epizod z Násirova života skládat do uceleného obrazu.
Satrapiová podobně jako v Persepoli hledá důležité chvíle lidského života; a i když se jí daří tlumočit Násirovo zaujetí hudbou a žitím, osudy samé mají často přídech otřepanosti, který nezastře ani exotické prostředí.
Zatímco Persepolis přinášela autentickou životní a historickou zkušenost, "západním" čtenářům dosud upřenou, v Kuřeti na švestkách nacházíme celkem známé vyprávěnky o lásce bez vztahu a vztahu bez lásky. Byť jsou kořeněné citáty íránských klasiků, jejich každodennost místo sympatií navozuje únavu. Výrazněji z nich vystává jen příběh šestého dne, kdy blouznící Násir potkává ve snu Azraela, démona smrti...
Rozvolněná struktura svádí vypravěčku ke svéhlavosti, některé odbočky vyznívají samoúčelněji, než by se hodilo. Těžko říct, nakolik Satrapiové scházelo pevnější vedení autora Padoucnice Davida B. či nakolik se snažila od někdejšího, příliš epigonského stylu odpoutat. Satrapiové kresebný styl se sice nezapře, ale pevně vykreslené postavy, známé z Persepole, tu končí v nepoměrně méně pečlivých tazích, místy připomínajících až předuzávěrkový chvat béčkového karikaturisty.
Výsledek, přestože ověnčený cenou z francouzského Angouleme, je rozpačitý. Místo křehce vypečené delikatesy tu máme neslaný nemastný odvar z Persepole. Kniha nepostrádá melancholii, křehkost a intimitu - zato důslednost a tah ano.
MARJANE SATRAPIOVÁ - Kuře na švestkách
BB art, Praha, 88 stran, doporučená cena 199 korun.
Hodnocení: 60%