Na cenný obraz, jenž vznikl v roce 1913, tedy v době, kdy se rodila abstrakce, se musela vyrobit bedna na míru. Do ní byla malba vložena, aby byla převezena takzvaně "z hřebíku na hřebík". U některých obrazů se při převozu plátno vyjme z rámu, Kupkovi však jeho původní rám zůstal po celou dobu. "Obraz totiž kryje speciální antireflexní sklo, jež ochraňuje malbu proti mechanickému poškození, vandalismu, ale třeba i UV záření," vysvětluje Vladimír Lekeš z firmy Adolf Loos Apartment and Gallery, která výpůjčku ze soukromé sbírky zprostředkovala.
Obraz nesmí zmrznout
Kdo by chtěl při transportu obraz srolovat (jako to dělají zloději ve filmech), neudělal by mu nejlepší službu. Ovšem paradoxně nejen proto, že by mohla malba opadat, ale také proto, že na zadní straně díla by po srolování zůstaly stopy. "Malbu můžete vždy zrestaurovat, ale stopy po srolování opravíte velmi těžko," říká Lekeš. Ostatně obrazy, jako je právě tento Kupkův, se příliš často nekradou – je totiž problém je udat.
Vídeňská výstavaVýstava ve vídeňském dolním Belvederu trvá od 10. února do 29. května a představí abstraktní umění z let 1919 až 1929. Otevřeno je denně od 10 do 18 hodin, ve středu do 21 hodin. Vstupné činí 9,5 eura (230 korun), senioři zaplatí 7,5 eura, studenti do 27 let 7 eur, do 18 let je vstup volný. |
Pojistka na obraz Františka Kupky vyšla Belveder na tři miliony eur (přes 72 milionů korun). "Velké galerie mají většinou paušálně určenou pojistku a pouze ve skutečně výjimečných případech se může pojistná částka navyšovat," popisuje galerista. Například pojistka na Kupku a Picassa se tak podle něj nedá srovnávat. "U Picassa jde o pojištění až do desítek milionů eur," tvrdí Lekeš.
Protože do Vídně není daleko, vezla obraz autem firma, která se na transporty uměleckých děl specializuje. Jinak se většinou umělecká díla převážejí spíš letecky. Důležitá je také teplota. "Obraz byl obložený polystyrenem, malba nesmí zmrznout a její teplota by měla být kolem osmnácti stupňů Celsia, takže vůz byl také klimatizovaný," vysvětluje galerista, díky kterému bude slavný Kupkův obraz na výstavě nazvané Dynamik! Kubismus / Futurismus / Kinetismus v Belvederu viset.
"Když vídeňský Belvedere tuhle výstavu připravoval, obrátil se na nás, zda náhodou nevíme o nějakém Kupkově obrazu, který by vznikl v malířově nejslavnějším období, tedy mezi lety 1910 a 1914. Věděli jsme, že rodina Jindřicha Waldese má ve své sbírce olejomalbu Čáry, plochy, hloubka II – a bylo vybráno," popisuje Lekeš a dodává, že přesvědčit majitele, aby prestižní galerii obraz půjčil, nebyl problém. "Pro Belvedere jde o jednu z hlavních výstav sezony," tvrdí galerista.
Zabaveno nacisty
Továrník Jindřich Waldes, jehož rodina obraz stále vlastní, jej koupil ve dvacátých letech minulého století přímo od Františka Kupky. Malbu v roce 1938 zkonfiskovali nacisté, po druhé světové válce se vystavovala v Národní galerii v Praze. Ve druhé polovině devadesátých let získala Waldesova rodina obraz v restituci zpět.