Nic nesymbolizuje lépe unikátní postavení Trutnova než tento obrázek: na pódiu zpívá pětaosmdesátiletý šansoniér Rudolf Pellar, když tu ze strany na pódium přichází mírně punkově "vystajlovaný" mladík s vytřeštěnýma očima a na mobil si natáčí nejen zpěváka, ale i vroucí kotel pod pódiem. Pointa? O dvě hodiny později se ukázalo, že šlo o kytaristu hlavních zahraničních hvězd večera, amerických Anti-Flag.
Ještě předtím se ale odehrálo leccos. Trutnovské publikum má rádo české kapely a dává jim to patřičně najevo. I samotným muzikantům se pak nejspíš hraje lépe než obvykle. Radost takhle čišela například z protřelých profíků Mňága a Žďorp - kytarista Martin Knor si dokonce udělal během kolečko k divákům a do zákulisí a i Petr Fiala se zdál být ve velmi dobrém rozmaru.
Velký zájem přitahují průběžně i další scény, nikoli jen hlavní amfiteátr. Na druhém pódiu se nejvíc daří tvrdší hudbě (Našrot, X-Core), ale i experimentům (neodolatelní slovenští Vrbovskí víťazi). Scéna ve stanu sedí písničkářům (velký úspěch Jany Vébrové), ale největšímu zájmu se zde v pátek těšilo - nutno dodat, že tradičně hrůzostrašné - Vítkovo kvarteto.
První den v TrutnověKráli prvního, čtvrtečního večera Open Air Music Festivalu v Trutnově se překvapivě stali brněnští Čankišou. A to v konkurenci největších hvězd festivalu, skotských Primal Scream. |
Už týdny před festivalem pořadatelé avizovali, že nejkontroverznější položkou programu bude vystoupení skupiny Kryštof. Tenhle "problém" se ukázal jako naprosto umělý. Kryštof přišel, zahrál a zvítězil. Je pravda, že v předních řadách hlediště vystřídaly tvrdé rockery jejich křehčí polovičky, ale taky je pravda, že s Richardem Krajčem odzpívaly skoro celý repertoár, čímž zcela popřely představu, že trutnovský festival je pouze jakýmsi dostaveníčkem starých "androšů".
Na jakémkoli jiném festivalu by skok z výborné popmusic Kryštofa k šansonům Rudolfa Pellara za doprovodu klavíristy Milana Jíry byl přímo (sebe)vražedný. Ustála ho nejen legenda české "písničky o něčem", ale i deštěm (v pátek v tuto chvíli poprvé a naposledy) sužované publikum.
A další neuvěřitelný skok - k Visacímu zámku, který odvedl standardní set. A sklidil určitě větší ohlas než američtí hudebně srovnatelní punkeři Anti-Flag, čímž se potvrdilo, že trutnovské publikum má české kapely ve větší lásce než sebevětší zahraniční hvězdy.
Obě kapely oddělilo kratší vystoupení skvělého beatboxového souboru Beatburger Band, který zcela dokonale zvarioval rozličná témata převážně starší černé hudby (Ray Charles, James Brown). Finále večera pak patřilo rozjeté mašině Sto zvířat, dalším miláčkům trutnovského publika, které jim přes značně pokročilou hodinu vytvořilo atmosféru jako největším světovým hvězdám.