Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové album Kryštofa bude svižné, Krajčo zpívá duet s Nohavicou

Exkluzivně   8:00aktualizováno  8:30
Byly to dva perné květnové týdny, které kapela Kryštof strávila v nouzovském studiu Sono, aby nahrála své šesté studiové album Inzerát. Poprvé ve své historii se spoléhá na zahraniční producenty. Poprvé nahrávala dohromady. A konečně se dočkala vysněného tuzemského hosta – Jaromíra Nohavici.

"Kluci, utíkejte za rytmikou je trochu roztancovat, ať to má šťávu," burcuje zvukový technik Ido Zmishlany dechaře z Kryštofa. Právě se natáčí skočná píseň s "východními vlivy" s pracovním názvem Hebrejská. Kapela tráví ve studiu devátý den a už je trochu unavená; předchozí noc se až do čtvrté hodiny ranní mordovala se zatím bezejmenným rockovým nářezem, který by měl album uzavírat.

Nakonec se odváže saxofonista Nikos Kuluris, vběhne do nahrávací místnosti, chopí se záložní baskytary a začne s ní trsat. Nese to své ovoce; basák Nikolaj Arichtev zvedne oči od poznámek a během hraní se usmívá, kytarista Evžen Hofmann si dokonce výskne, což pak během kontrolního poslechu v režii vzbudí salvu smíchu. "Neboj, to tam nenecháme," říká Ido, sedmadvacetiletý skladatel a zvukový mistr z New Yorku.

Nikos Kuluris (uprostřed) hecuje další čelny kapely Kryštof, kytaristu Evžena...

Nikos Kuluris hecuje kolegy

Kapela Kryštof ve studiu Sono během natáčení své šesté řadové desky Inzerát...

Kytarista Evžen Hofmann během

Jeho starší a zkušenější kolega Yaron Fuchs, který v srpnu oslaví padesátiny a může se pochlubit spoluprací s řadou světových hvězd od Boba Dylana přes Smashing Pumpkins po Mobyho, mu svěřil kapelu a natáčení další písničky, zatímco on sám v kontrolní místnosti edituje čerstvě natočené zpěvy do balady Křídla z mýdla. Duetu, v němž Richard Krajčo zpívá s Jaromírem Nohavicou.

Dvě hodiny s Nohavicou

"Ahoj, tak tohle je český Johnny Cash," představuje s nadsázkou kapela písničkáře americkým producentům. "Ne ne, já nejsem žádný Cash," brání se Nohavica. Pár minut se debatuje, vzpomíná a hledá tiskárna, na níž je třeba vytisknout text duetu. "Richard má většinu svých písní skvělých a toto je jedna z nich. Známe se dlouhá léta a řekli jsme si, že až přijde čas, tak spolu uděláme duet. A ten čas přišel teď," vysvětluje Nohavica, proč kývl na spolupráci.

Fotogalerie

Má napilno, protože finišuje se svou vlastní deskou. Jeho čtrnáct nových písní vyjde na konci června na albu Tak mě tu máš. S Kryštofem strávil ve studiu bratru dvě hodiny. Sloky šly rychle, trochu déle hledal společně s producenty správnou polohu pro refrény. "Jarku, zkus to ještě jednou," prosí z režie uznávaný tuzemský zvukový mistr Milan Cimfe.

Jeho úkolem je dohlédnout právě na pěvecké party, protože Yaron s Idem nemají ponětí, o čem se zpívá a jak by mělo frázování znít. "Víme, o čem písničky rámcově jsou, ale přesné překlady jsme nedostali, nebylo to až tak moc třeba. Milan má naši plnou důvěru, vždyť je tu pořád s námi. V každém případě vokály jsou pro nás jednou z největších výzev na této desce, abychom trefili přesný pocit, když nerozumíme jednotlivým slovům," říká newyorské duo.

Americká produkce přes inzerát

Kapela Kryštof dává televizními štábu rozhovor v nouzovském studiu Sono při

Kapela Kryštof dává televizními štábu rozhovor

Ve studiu se ten den také střídají televizní štáby, a tak je potřeba alespoň jednu písničku odtajnit. A co jiného než pilotní singl, který chce kapela pustit do rádií již v létě. "Přes inzerát marně hledám tvůj stín/v mém výkazu ztrát jsi další donkichotský mlýn," zní z reproduktorů a snad každý v režii si podupává do rytmu.

Je to symptomatická píseň, jejíž svižnost charakterizuje většinu dalších písní na desce. Konec konců dala také název celé desce; právě přes inzerát, který si podala na odborném serveru GearSluts, kapela k americkým producentům přišla.

"Chtěli jsme se zvukově posunout, tak jsme podali na doporučení kamaráda inzerát a ani moc nečekali, že se někdo ozve. Nakonec zareagovalo osmnáct producentů, z nichž dvanáct poslalo i svou verzi písně Parapet, z níž jsme jim dali k dispozici jen vokál a melodii zahranou na akustickou kytaru. A verze Yarona s Idem byla přesně to, co jsme hledali," vzpomíná Richard Krajčo.

Americký producent Yaron Fuchs v nouzovském studiu Sono při natáčení alba...

Yaron Fuchs

Americký zvukový mistr Ido Zmishlany v nouzovském studiu Sono při natáčení alba...

Ido Zmishlany

"Zadání bylo dost volné, jen s výčtem různých inspirací, a tak jsme si řekli, že tomu jeden den obětujeme. Tři hodiny jsme debatovali, jak by písnička mohla znít, probírali se playlisty na iTunes, a pak jsme melodii uchopili po svém. Nechtěli jsme ale nad tím moc přemýšlet, protože hudba musí jít od srdce. Ta tvůrčí svoboda, kterou nám kapela poskytla, pro nás byla velmi přitažlivá, mně se to v kariéře stalo teprve podruhé. Ale stejně jsem si pořád říkal, kdy přijde e-mail, že to stojí za prd. Jenže po týdnu volal Richard, že máme práci," líčí Yaron Fuchs.

Mimochodem, rámcovou představu, o čem jsou Krajčovy texty, producenti získali až ve studiu. "Nechtěl jsem, aby byli ovlivněni příběhem, protože i veselé písně mohou mít smutné texty. A Parapet je o klukovi, který přemýšlí o sebevraždě. Kluci mi sami přiznali, že kdyby tohle věděli, přistupovali by k písničce úplně jinak. A přesně to jsem nechtěl," podotýká Krajčo.

Grilování, pak písnička denně

Kapela před natáčením neskrývala obavy ze společného nahrávání, protože vždy dosud natáčela nástroj po nástroji. Byla připravená jako nikdy – na zimním soustředění přísně vybírala z dvaceti demosnímků deset písní, které se objeví na desce, a pak je průběžně pilovala, přeposílaly se aranže ze zkušebny za oceán a zase zpět, hledalo se to nejlepší pro jednotlivé songy.

Při osobním seznamování pak hodně pomohlo grilování den před startem natáčení, kdy se kapela s producenty poprvé viděla osobně. Yaron Fuchs rozbíjel ostych historkami o trablech slavných muzikantů ve studiu a společně s Idem vysvětloval každému z členů kapely, jak si práci představuje.

Richard Krajčo z kapely Kryštof s americkými producenty Yaronem Fuchsem a Idem

Debata nad mixážním pultem

Bubeník kapely Kryštof Jakub Dominik debatuje s americkým zvukařem Idem...

Bubeník Jakub Dominik a Ido Zmishlany

"Kritický bude první den, kdy nebudeme nahrávat, ale hledat ve studiu celkový zvuk alba. A až budeme spokojeni, tak budeme dělat v průměru každý den jednu písničku. A až ji komplet uděláme, tak se vrhneme na další. Nebudeme tříštit síly, to nedělá dobrotu," plánoval Yaron. A to se podařilo dodržet. S Idem si s kapelou sedli, o čemž se mohli fanoušci přesvědčit na Facebooku prostřednictvím pravidelných videodeníků ze studia.

Nyní je na řadě míchání a mastering v New Yorku. "Myslím, že jsme stvořili výjimečné album, alespoň pro nás. Podařilo se nám docílit jiného zvuku, než jsme doposud měli, ale přitom jsme to pořád my. Snad se to bude líbit i lidem," bilancuje Krajčo. Album Inzerát vyjde v říjnu, v únoru pak Kryštof vyjede na halové turné.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.