RECENZE: Dobová odpověď na bondovky uživí i velké plátno

• 4
S nástupem filmového Jamese Bonda v 60. letech se zrodil špionážní televizní seriál Man from U.N.C.L.E., kde své síly spojili americký a ruský agent. Postavy vzkřísil režisér Guy Ritchie v díle Krycí jméno U.N.C.L.E., jež jde do našich kin.

Za americkou CIA nastoupí do akce britský herec Henry Cavill, za ruskou KGB jeho americký kolega Armie Hammer. Ve službách organizace U.N.C.L.E. (United Network Command for Law Enforcement) bojují proti partě zločinců, která v prvním příběhu stojí za zmizením německého vědce.

Krycí jméno U.N.C.L.E.

65 %

Režie: Guy Ritchie

Hrají: Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander, Hugh Grant

USA, 2015, 116 minut

Kinobox: 76 %

IMDb: 7.2

Hlavní stopu dodá jeho sličná dcera a hlavní přednost dokonalé retro, které špionážní komedii v kulisách studené války sluší. Dává tuctové historce do detailu vypracovaný, vybroušený, vypulírovaný starosvětský styl – a styl vždycky patřil k Ritchieho silným stránkám, počínaje krimikomedií Sbal prachy a vypadni a konče přepisy Sherlocka Holmese. Bohužel svůj drahokam vybrušuje tak zálibně, až zapomíná hlídat zlenivělý vypravěčský čas.

Ale jinak má novinka přesnou patinu raných bondovek plus dávku moderního odstupu navíc. Špičkování nepřátelských agentů nucených spolupracovat jiskří vtipem, ať znalecky vybírají pro svou společnici z východního Berlína západní módu nebo se navzájem vytahují svou výzbrojí. Některé průpovídky si člověk opakuje už cestou z kina, třeba „držím přísnou dietu, jen kaviár a šampaňské“ či „na zvláštního agenta nejste dneska ve zvláštní formě“. Vyloženou radost dělají pečlivé dobové kulisy včetně italského závodního okruhu i slovy nepřenosné situační gagy, třeba kolem mučení. Všechno tu zkrátka sedí s hodinářskou přesností, v typizaci jednotlivých národností možná až příliš. Akcí se neplýtvá, ale když už přijde, má šťávu, rytmu pomáhá děleným obrazem. I finále nastavené na tři kola patří k bondovské tradici.

Nenáročná, ale milá a žánrově čistá oddechovka vzdor dávnému seriálovému původu uživí i dnešní velké plátno. Přesto, že nabízí honičky v trabantu. Vlastně právě proto.