Eduard Gorochovski: Lenin

Eduard Gorochovski: Lenin | foto: Egon Schiele Centrum

Krumlov opanovala výstava politického plakátu. Veselá

  • 0
Český Krumlov hostí výstavu ruského umění, která zahrnuje propagandistické plakáty od 50. let i současný video-art.

Pokud Český Krumlov nespláchne velká voda, je tu v příštích týdnech pádný důvod k návštěvě: renomované art centrum Egona Schieleho vyhradilo většinu svých sálů ruskému umění posledního půlstoletí.

A jak napovídá už dlouhý název Politický plakát SSSR, Socialistický realismus, Současné ruské umění, Ruské videoumění, výstava se věnuje dílům z 50. až 80. let i aktuálním tendencím. Expozici doplňuje rozsáhlá přehlídka díla Konstantina Batynkova.

Dominuje revoluční rudá

Konstantin Batynkov: ze serie Jiný životO letos padesátiletém Batynkovovi, narozeném v Sevastopolu, sice většina návštěvníků slyší poprvé, ale jeho práce – v Krumlově jich visí na osm desítek, zhruba z poslední dekády – přitahují tématem i formou. A to si autor v obojím klade značná omezení: pokud jde o výraz, preferuje kresbu, případně akryl na plátně a nejčastěji se pohybuje po okrajích barevné škály, v bílé a černé.

Také námětové okruhy redukoval na dva: na jedné straně válečné scény a na straně druhé portréty dětí. Sotva hledat větší kontrast. A přitom Batynkov ani na moment nezavadí o klišé nebo kýč. Jeho práce mají ponurou, expresionisticky temnou až depresivní atmosféru, která na diváka naléhá a přesvědčivě sděluje dvojí krutou pravdu: válka je dnes všude. A nikdo jí neunikne.

Sál věnovaný umění socialistického realismu má náladu úplně opačnou. Dvacítka velkoformátových pláten z počátku 50. let je malovaná popisnou, občas mile neumětelskou metodou, živými barvami, jimž dominuje revoluční rudá, a s jediným záměrem: idealizovat myšlenkové vůdce, nejčastěji Lenina, ale i Marxe nebo Stalina. Autorský rukopis podléhá zadání, výrazovou specifičnost hledá divák marně.

Atlantov: Komsomolská svatba

Čeho se však obrazům dostává vrchovatou měrou, je absurdní komika. Ta pramení jednak ze samotné koncepce, podle níž prostý lid, reprezentovaný dojičkou nebo úderníkem, s otevřenými ústy a doširoka otevřenýma očima hltá svého božského vůdce – a jednak z názvů jednotlivých děl, jako jsou Komsomolská svatba, Elektrifikace nebo Lenin mezi dětmi.

Plakáty jako z Dikobrazu

Ještě větší prostor pro smích se otevírá s bohatou sbírkou sovětského politického plakátu z 50. až 80. let. Desítky a desítky prací, které běží po stěnách v těsném závěsu, se zřetelně vyvíjejí: od konstruktivistické avantgardy přes její vulgarizaci až k její kruté, byť nezamýšlené karikatuře. Mění se i povaha sdělení.

Každodenní apely střídají ujištění o věčnosti a správnosti myšlenky komunismu. Návody, jak se chovat v práci a zefektivňovat výrobu, visí po boku záběrů robustních figur se zaťatými pěstmi, které demonstrují oddanost věci a připravenost k boji proti imperialistickým štváčům.

Některým obrázkům nelze upřít výtvarnou kulturu; většina z nich však spadá do bizarního panoptika, které dlouhé roky nabízel týdeník Dikobraz.

Konstantin Batynkov: ze serie Jiný život

Jako tečku za českokrumlovskou výstavou lze chápat ukázky soudobého ruského video-artu. I v těchto případech, v několikaminutových realizacích neohroženého dua Modré nosy, je absurdní humor základním stavebním kamenem. Nevybíravá politická satira tu jde ruku v ruce s nezávazným žertováním. Jednou si dvojice nastrká rachejtle do tepláků a odtud je pouští vstříc hvězdné obloze, podruhé se vydá cestou demytizace a nechá v různých polohách souložit ikony světové politiky a pop-kultury.

Porce poválečného ruského umění, kterou art centrum Egona Schieleho servíruje svým návštěvníkům, je vydatná. Chutě se sice různí, ale výsledek je jeden: zdařilá přehlídka umění, která provokuje svým povrchem i svojí hloubkou. A to divákovu paměť i jeho smysly.


Politický plakát SSSR, Socialistický realismus...
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
Do 31. října, vstupné 120 korun.
Hodnocení MF DNES: 80 %