Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako Rusalka byla uvězněná ve sklepě. Teď zazpívá na koncertě v Praze

  17:59aktualizováno  17:59
Účinkovala v jedné z nejextravagantnějších inscenací Dvořákovy Rusalky. Lotyšská sopranistka Kristīne Opolaisová si díky ní udělala ve světě jméno. V pondělí poprvé vystoupí v Česku a na program svého recitálu v Obecním domě přirozeně zařadila i Rusalčiny árie.

Sopranistka Kristīne Opolaisová | foto: Marco Borggreve

Zmíněná produkce Rusalky měla premiéru roku 2010 v mnichovské Bavorské státní opeře pod taktovkou Tomáše Hanuse. Režisér Martin Kušej se inspiroval případem rakouského zvrhlíka Josefa Fritzla, jenž ve sklepě svého domu přes dvacet let věznil a zneužíval vlastní dceru. To samé dělal Vodník s Rusalkou, která sice toužila po jiném světě, ale nedokázala v něm žít.

Ať už si člověk o inscenaci myslel co chtěl, pěvecký i herecký výkon dnes pětatřicetileté Opolaisové byl strhující. „Byla to má stěžejní role, první velká mezinárodní příležitost v nové produkci,“ řekla iDNES Opolaisová.

Češtinu se prý učila celkem snadno. „Myslím, že váš jazyk cítím, i když jím nemohu mluvit. A také jsme měli skvělého lektora,“ pochvaluje si. O inscenaci mluví jako o profesionálně odvedené práci. „Byla tak promyšlená, že jsem k ní vlastně neměla otázky. Všechno bylo logické, protože Kušej od počátku věděl, co chce,“ tvrdí. Po sólistce nicméně žádal i fyzicky náročné výkony, třeba zpívat v akváriu plném vody. „Bojovala jsem s technickým týmem o to, aby voda byla teplá. Až jim režisér doporučil, ať si tam napřed sami vlezou,“ podotýká pěvkyně.

Kristine Opolaisová jako Rusalka v Mnichově

Kristine Opolaisová jako Rusalka v Mnichově

Herectví je pro ni velmi důležité. „Divák musí věřit tomu, co na jevišti vytváříte. Původně jsem chtěla být filmovou herečkou, a dodnes se snažím hrát třeba očima a vůbec jemnou řečí těla,“ zdůrazňuje. Přesto má určité hranice, za které by nešla. „Nezpívala bych nahá, ostatně neznám operu, v níž by to mělo skutečně smysl, snad s výjimkou Straussovy Salome, která při svém tanci odhazuje z těla závoje,“ míní.

Opolaisová začínala ve sboru Lotyšské národní opery v Rize, kde se později stala sólistkou. Tam také poznala svého nynějšího manžela, dirigenta Andrise Nelsonse. Světovou kariéru zahájila v Berlíně a pak už následovaly další metropole. Než ji ovšem zaujala opera jakožto kombinace hudby a herectví, měla jiné favority. „Jako teenager jsem poslouchala Tinu Turner, Michaela Jacksona nebo Madonnu. Na konzervatoř mne přiměla jít maminka, která také zpívala,“ upřesňuje.

Kromě Rusalky už Opolaisová ztvárnila i Jenůfu v Janáčkově Její pastorkyni, a to v Curychu. „Hudebně to byl úžasný zážitek, ale byla to má první role po narození dcery, a já jsem psychicky těžko snášela příběh, v němž je zabit novorozenec. Asi všechno beru příliš vážně, ale přesto jsem se rozhodla Jenůfu už nikdy nezpívat,“ přiznává.

Bleskový záskok v Metropolitní

Diváci kinopřenosů z Metropolitní opery si Opolaisovou pamatují z Pucciniho Bohémy, do níž loni v dubnu naskočila doslova bleskově a za okolností, které naznačily, co všechno management od pěvců může požadovat.

Kristine Opolaisová jako Manon Lescaut v Covent Garden

Kristine Opolaisová jako Manon Lescaut v Covent Garden

Večer předtím na jevišti proslulé scény zpívala poprvé Madame Butterfly a po představení usnula až v pět ráno. Někdy po sedmé ji vzbudil telefon. „Byl to ředitel Peter Gelb a požádal mne, zda bych hned ten den znovu nevystoupila, protože náhle onemocněla představitelka Mimi v Bohémě. Šlo přitom o sobotní odpolední představení, které začínalo už v jednu hodinu, a ke všemu se vysílalo do kin. Mimi jsem navíc naposledy zpívala před rokem. V první vteřině jsem odmítla, ale pak mi intuice napověděla, abych to riskla. Byl to ztřeštěný den, ale aspoň vešel do historie Metropolitní opery,“ směje se.

Tuto sezónu zazpívá v kinech opět, napřed v Pucciniho Manon Lescaut s Jonasem Kaufmannem a poté v Madame Butterfly. Puccini patří k jejím oblíbencům. „Na rozdíl od Mozarta nebo Verdiho, u nichž je spousta věcí striktně daných, mám u Pucciniho pocit mnohem větší svobody,“ vysvětluje.

Do Metropolitní opery se bude vracet i v dalších sezónách. „V plánu je i nová inscenace Rusalky, v níž bych měla zpívat titulní roli,“ prozrazuje.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.