Podmínkou k účasti v soutěži, v níž odborná a divácká porota bude posuzovat, který z filmů si odnese prestižní cenu - Křišťálový glóbus, je datum jeho výroby - po 1. lednu 2005.
V programu jsou filmy nejrůznějšího stylového záběru od syrově vyprávěných příběhů po psychologické drobnokresby lidských vztahů. Většina z nich je bezprostředně ovlivněna místem a dobou svého vzniku.
Ze snímků, ukazujících svět z jeho divočejší stránky, bezpochyby zaujme španělský film Cestou necestou (režie Miguel Albaladejo), skutečný příběh o devítiletém vůdci pouličního gangu, stejně jako americký snímek Sherrybaby (režie Laurie Collyer) o bývalé narkomance vracející se z vězení a navazující vztah se svou dcerou.
Částečně podobný děj má i švédský film Z úst do úst (režie Björn Runge), který vypráví příběh otce snažícího se vymanit dceru z drogové závislosti.
Smutná souhra psychické choroby a finančních obtíží vedou v německém filmu Zimní cesta (režie Hans Steinbichler) venkovského podnikatele na cestu do Nairobi za znovuzískáním peněz i lidské důstojnosti.
Ambice, literatura, punková hudba, šílenství, láska a poznání vlastních hranic - to jsou okruhy, ve kterých se pohybuje "hravý, vtipný a zároveň hluboce vážný" film mladého norského režiséra Joachima Triera Repríza.
K vidění budou i dva filmy válečné. Ruský Tranzit (režie Alexander Rogožkin) si za kulisu svého děje zvolil polní letiště na Čukotce v zimě 1942-43, íránský Sbohem, živote (režie Ensieh Shah-Hosseini) zase irácko-íránský konflikt, který mění vidění světa mladé reportérky.
Lidské vztahy, nahlížené z nejrůznějších úhlů, jsou dalším tématem. Francouzská Dcera té druhé (režie Virginie Vagon) pojednává o navazování vztahu matky a jejího potomka po dvanácti letech.
Finský režisér Aku Louhimies v Mrazivém městě rozehrává příběh rozpadu mladého manželství formou ironického remaku Scorseseho slavného Taxikáře.
Korejský snímek O lásce (režie Lee Yoon-ki) je vizuálně vytříbenou mozaikou osudů Korejců, žijících v Kalifornii s důrazem na setkání dvou bývalých milenců.
Polskou kinematografii reprezentuje Pár osob, krátkej čas (režie Andrzej Barański), evokující bizarní vztah sebestředného varšavského básníka Mirona Bialoszewského a slepé Jadwigy Stańczakové na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.
Zcela mimo jakékoli kategorie jsou filmy, které spojuje sklon k černějšímu odstínu humoru. Argentinsko-španělský Osud (režie Miguel Pereira) vypráví o muži na útěku v kněžském hábitu, mexický Mezcal (režie Ignacio Ortíz) je oslavou nápoje, který "je lepší než jakýkoli jiný hřích".
Bulharsko-německý povídkový film Vánoční strom (režie Ivan Cherkelov) propojuje transport vánočního stromu z hor do Sofie a je reflexí klimatu postsocialistického Bulharska.
Českou kinematografii zastupuje novinka režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského Kráska v nesnázích, podle autorů "film o sexu, penězích a dobrém člověku". Tvůrci původně chtěli snímek ze soutěže stáhnout na protest proti zamítnutí novely zákona o kinematografii, nakonec si radikální krok rozmysleli.