RECENZE: Jak se vraždilo za císaře pána a za tatíčka Masaryka

17:51aktualizováno  17:51
Kouzlo minulých časů, byť poněkud zakrvácené, vane ze dvou kriminálních knih, které vydalo nakladatelství MOBA. Kromě příslušné porce napětí obohatí čtenáře i popisem atmosféry ve druhé polovině devatenáctého století i v prvních letech československé republiky.

Dvacetikorunová bankovka s podobiznou prvního československého ministra financí Aloise Rašína. | foto: Profimedia.cz

Zločinu na stopě

Dopadne komisař Plischek všechny viníky? Příběh vzácné tabatěrky pořídíte se slevou na Knihy.iDNES.cz.

Malebné příhraniční hory a poutní místo na Hoře Matky Boží u Králík tvoří kulisu nového historického krimi románu z pera spisovatelky Marie Mackové. V období dlouhé vlády císaře Františka Josefa I. na dodržování litery celního a monopolního zákona dohlížel zvláštní ozbrojený sbor - finanční stráž. Zejména v pohraničních oblastech ztrpčovali financům život pašeráci všeho druhu.

Příběh vzácné tabatěrky (70 %)
Hlavní hrdina románu Marie Mackové, komisař finanční stráže v Králíkách Eduard Plischek, dostal od svých nadřízených nejednoduchý úkol: zastavit pašování tabákových výrobků, které se začaly objevovat dokonce až ve Vídni. Právě oblast králického komisariátu na hranicích mezi Rakouskem a Pruskem pašeráci hojně využívali. A teď se k financům, to jest mužům, jejichž povinností bylo dbát na dodržování celního a monopolního zákona, ještě ke všemu donesla informace, že někdo hodlá načerno převézt přes hranici nejen cigarety a doutníky, ale značné množství střelného prachu.

To už zavánělo velkým průšvihem. A nakonec byl ještě větší: jeden z pašeráků zastřelil mladého finance Josefa Vašátka. A jeho ubohá snoubenka nemůže ani čekat nějaké finanční přilepšení.

Druhá vražda je záhadnější – v jedné roklině se pod hromadou chvojí najde tělo mladé Bety Krausové, dcery králického trafikanta a matky malých dětí. Podle lékaře byla mrtvá přinejmenším den, jak to, že ji nikdo nepostrádal? A kde se toulal její manžel, zadlužený opilec a karbaník?

Marii Mackové se podařilo stvořit poutavý příběh, který láká nejen vyšetřováním násilných úmrtí, na němž se podílejí financové i četníci. Je to vstup do světa, o kterém dnes už skoro nic nevíme. Oživila podhorské městečko se známým poutním místem (což se nevylučovalo s existencí domu madam Meyrové a jejích slečen) barvitým kaleidoskopem postav a figurek různých národností, v němž nemalou roli hrají ženy; ostatně právě jim připadne důležitý podíl při řešení případu zavražděné Bety. Takže se mimo jiné ledacos dozvíme i o dobové módě.
To přirozeně vůbec neznamená, že Příběh vzácné tabatěrky je čtení pouze pro ženy.

Případy inspektora Rádla (60 %)
Šest příběhů plus obsáhlý prolog shrnul do své knihy Marek Skřipský. Věnoval ji Janu Rádlovi, bývalému ruskému legionáři, který se ve svých čtyřiadvaceti letech stal v roce 1920 zpravodajským inspektorem československé tajné služby.

Bouřlivé události kolem sporu o Lidový dům nebo vražda ministra financí Aloise Rašína jsou dobře známé. Ale vznikající tajná služba nového státu čelila i dalším nebezpečným událostem od snah některých komunistických radikálů vytvořit v Praze ozbrojené bojůvky přes rodící se fašistické hnutí po maďarskou špionáž proti Československu. Jiné záležitosti, jimiž se Rádl a jeho kolegové museli zabývat, neměly politický podtext, ale jejich řešení nebylo méně napínavé, ať už šlo o válku mezi pašeráky kokainu nebo děsivý případ náboženské sekty, která zavraždila a zhanobila venkovského faráře.

Skřipského kniha se pohybuje na pomezí literatury faktu a beletrie. Nechybějí v ní milostné prvky včetně Rádlovy lásky k značně svobodomyslné dcerce bohatého továrníka Janě, lehce ironické poukazy na situaci v tehdejších politických stranách či líčení toho, kam může člověka dovést pocit zneuznanosti. Jen to zdůrazňování kvality českého piva by nemuselo být tak časté.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!