RECENZE: Jak se vraždilo za císaře pána a za tatíčka Masaryka

17:51aktualizováno  17:51
Kouzlo minulých časů, byť poněkud zakrvácené, vane ze dvou kriminálních knih, které vydalo nakladatelství MOBA. Kromě příslušné porce napětí obohatí čtenáře i popisem atmosféry ve druhé polovině devatenáctého století i v prvních letech československé republiky.

Dvacetikorunová bankovka s podobiznou prvního československého ministra financí Aloise Rašína. | foto: Profimedia.cz

Zločinu na stopě

Dopadne komisař Plischek všechny viníky? Příběh vzácné tabatěrky pořídíte se slevou na Knihy.iDNES.cz.

Malebné příhraniční hory a poutní místo na Hoře Matky Boží u Králík tvoří kulisu nového historického krimi románu z pera spisovatelky Marie Mackové. V období dlouhé vlády císaře Františka Josefa I. na dodržování litery celního a monopolního zákona dohlížel zvláštní ozbrojený sbor - finanční stráž. Zejména v pohraničních oblastech ztrpčovali financům život pašeráci všeho druhu.

Příběh vzácné tabatěrky (70 %)
Hlavní hrdina románu Marie Mackové, komisař finanční stráže v Králíkách Eduard Plischek, dostal od svých nadřízených nejednoduchý úkol: zastavit pašování tabákových výrobků, které se začaly objevovat dokonce až ve Vídni. Právě oblast králického komisariátu na hranicích mezi Rakouskem a Pruskem pašeráci hojně využívali. A teď se k financům, to jest mužům, jejichž povinností bylo dbát na dodržování celního a monopolního zákona, ještě ke všemu donesla informace, že někdo hodlá načerno převézt přes hranici nejen cigarety a doutníky, ale značné množství střelného prachu.

To už zavánělo velkým průšvihem. A nakonec byl ještě větší: jeden z pašeráků zastřelil mladého finance Josefa Vašátka. A jeho ubohá snoubenka nemůže ani čekat nějaké finanční přilepšení.

Druhá vražda je záhadnější – v jedné roklině se pod hromadou chvojí najde tělo mladé Bety Krausové, dcery králického trafikanta a matky malých dětí. Podle lékaře byla mrtvá přinejmenším den, jak to, že ji nikdo nepostrádal? A kde se toulal její manžel, zadlužený opilec a karbaník?

Marii Mackové se podařilo stvořit poutavý příběh, který láká nejen vyšetřováním násilných úmrtí, na němž se podílejí financové i četníci. Je to vstup do světa, o kterém dnes už skoro nic nevíme. Oživila podhorské městečko se známým poutním místem (což se nevylučovalo s existencí domu madam Meyrové a jejích slečen) barvitým kaleidoskopem postav a figurek různých národností, v němž nemalou roli hrají ženy; ostatně právě jim připadne důležitý podíl při řešení případu zavražděné Bety. Takže se mimo jiné ledacos dozvíme i o dobové módě.
To přirozeně vůbec neznamená, že Příběh vzácné tabatěrky je čtení pouze pro ženy.

Případy inspektora Rádla (60 %)
Šest příběhů plus obsáhlý prolog shrnul do své knihy Marek Skřipský. Věnoval ji Janu Rádlovi, bývalému ruskému legionáři, který se ve svých čtyřiadvaceti letech stal v roce 1920 zpravodajským inspektorem československé tajné služby.

Bouřlivé události kolem sporu o Lidový dům nebo vražda ministra financí Aloise Rašína jsou dobře známé. Ale vznikající tajná služba nového státu čelila i dalším nebezpečným událostem od snah některých komunistických radikálů vytvořit v Praze ozbrojené bojůvky přes rodící se fašistické hnutí po maďarskou špionáž proti Československu. Jiné záležitosti, jimiž se Rádl a jeho kolegové museli zabývat, neměly politický podtext, ale jejich řešení nebylo méně napínavé, ať už šlo o válku mezi pašeráky kokainu nebo děsivý případ náboženské sekty, která zavraždila a zhanobila venkovského faráře.

Skřipského kniha se pohybuje na pomezí literatury faktu a beletrie. Nechybějí v ní milostné prvky včetně Rádlovy lásky k značně svobodomyslné dcerce bohatého továrníka Janě, lehce ironické poukazy na situaci v tehdejších politických stranách či líčení toho, kam může člověka dovést pocit zneuznanosti. Jen to zdůrazňování kvality českého piva by nemuselo být tak časté.