Iva Janžurová na plakátu k inscenaci Křehkosti, tvé jméno je žena

Iva Janžurová na plakátu k inscenaci Křehkosti, tvé jméno je žena | foto: Národní divadlo

Janžurová: Muž má být ten silný, křehkost je pro ženu dobrá vlastnost

  • 0
Trochu jsem to proškrtala, říká Iva Janžurová k roli v Křehkosti, tvé jméno je žena. Premiéra Národního divadla propojuje herecké osudy pěti známých žen s moderní choreografií.

Křehkosti, tvé jméno je žena. Bonmot, jejž pronese Hamlet ve druhé scéně prvního dějství, stál na úplném začátku nejnovější premiéry pražského Národního divadla. Stejnojmenný titul ve čtvrtek uvede Nová scéna v režii Daniela Špinara a taneční skupiny 420PEOPLE. Společně zde nabídli šanci pěti vyzrálým herečkám souboru první scény. Iva Janžurová, Eva Salzmannová, Taťjana Medvecká, Johanna Tesařová a Jana Preissová se objeví v kusu, který si vzal za cíl představit ženu, herečku a zároveň nechává zkušené dámy, aby se na jedné scéně setkaly s moderní taneční choreografií.

„Dostali jsme scénář, který byl vytvořen náhodným výběrem našich rozhovorů. Někdy jsme při první čtené zkoušce říkaly: ‚Tohle jsem nemohla říct já.‘ Tak jsem si to samozřejmě proškrtala,“ směje se Iva Janžurová, která se divákům předvede v róbě s výraznými pavími pery na hlavě. Každá z pětice hereček totiž reprezentuje nějaký typ.

Taťjana Medvecká v představení Křehkosti, tvé jméno je žena
Karel Dobrý v představení Křehkosti, tvé jméno je žena

„Já jsem něco jako americká herečka,“ vysvětluje ten svůj Eva Salzmannová oděná v zelených třpytivých šatech. Úryvky z rozhovorů v inscenaci vždy vytvářejí určitý okruh – chvíli se pětice přebíjí vzpomínkami z mládí, chvíli převládají bonmoty o herectví. „V divadle to k rodinnému životu moc nesměřuje,“ zazní mimo jiné.

Už úvodní scéna zaujme známým nápisem Fragile (křehké) přes obří bednu na pódiu. „Cítím se být křehká a dělám vše pro to, aby mne tak muži brali. Myslím, že je velmi nevýhodné tvářit se jako hrdá, statečná a schopná. Vidím lidský pár jako dobrý základ, muž má mít funkci toho silného. Myslím, že křehkost je dobrá vlastnost pro ženu, pro matku i pro herečku,“ uvažuje nad poetickým titulem Janžurová.

Karel Dobrý na podpatcích

Vedle zmíněných dam představení rámují výstupy jediného muže. „Nedá se říci, že bych byl průvodce. Moje výstupy spolu nesouvisejí. Začíná to přednáškou pana F. V. Krejčího o ženství z přelomu minulých století, pak následuje ryze kabaretní výstup a závěr je od Elfriede Jelinekové,“ popisuje své různorodé úlohy Karel Dobrý.

I on se zde objeví v ženských šatech. „Moje chůze na podpatcích je dost křehká a snadno se může rozpadnout,“ souhlasí s titulem hry.

„Tahle spolupráce byla jiná. Dámy herečky už jsou v nějakém věku, takže nepřicházelo v úvahu, že bych z nich chtěla dělat tanečnice. Pohyb však vycházel z nich,“ popisuje práci na představení Nataša Novotná, jedna z duší oceňovaného souboru 420PEOPLE, která spolu s Helenou Arenbergerovou a Zuzanou Herényiovou v kusu i vystupuje.

„Dávají tomu jistotu, my se už nějak ztratíme,“ doplňuje na jejich adresu Janžurová. Žádná z dam prý problém s choreografií neměla.

„Naopak, ony chtějí, ať jim to pošlu domů na videu, aby to mohly studovat ve volném čase. Tam se hodně ukazuje ten kontrast mezi našimi obory,“ dodává Novotná.