Do nové knížky Kratochvil sebral své fejetony a sloupky z posledního desetiletí. Vedle Literárních novin, Moravských novin, Hosta, Lidových novin psal jednašedesátiletý spisovatel také do deníku Mladá fronta Dnes, kam bude přispívat i nadále. "Mám představu o zhruba měsíční periodicitě, ale nejdřív chci dokončit nový román s pracovním názvem Lehni, bestie," plánuje Kratochvil.
Jak napovídá název jeho posledního knižního titulu, vybíral do něj autor texty záměrně dedikované nebo situované do jihomoravské metropole. Zde se ostatně odehrává i většina jeho románů. Šedesát pět krátkých útvarů, které čekají na čtenáře nového svazku, představuje zhruba polovinu Kratochvilových novinových příspěvků z devadesátých let. Autor sám poznamenává, že k novinovým žánrům ale přistupuje po svém. "Jsou to mé nejkratší povídky. Ve většině případů moje fejetony totiž obsahují krátký příběh."
Knihu fejetonů a sloupků měl prý spisovatel na mysli už když začal s jejich psaním. "Podobné črty píšu už od šedesátých let a vždy jsem je chtěl mít pohromadě jako celek," svěřuje Kratochvil. Jeho starší produkci připomínají dva příspěvky: jeden pro někdejší pražský samizdatový časopis Obsah a druhý z května 1968, kdy mu krátký text vyšel v revui Host do domu.
Tři oddíly Kratochvilovy knihy Brno nostalgické i ironické vycházejí z autorova vnitřního kréda: "Nostalgie a ironie jsou jang-jin téhož vesmíru." Poslední oddíl nazvaný S městem za zády naopak shrnuje sloupky a fejetony, které se k Brnu neváží. A jak své rodné město Kratochvil vidí? "Brno je metropolí provinční pokoutnosti a hlavním městem malosti, ano přímo svatyní obskurity," píše literát. O pár řádků dál se vyznává ze svého doživotního uhranutí: Déle než měsíc se bez Brna neobejdu."
Psaní sloupků vidí Kratochvil jako ideální duševní hygienu: "Nechci upadnout do prozaických klišé."
Nositel mnoha prestižních literárních cen upozorňuje, že nejvíc autorského úsilí a invence ale spotřebuje na divadelní hru. Právě pět dní před americkou katastrofou jedno drama dokončil. Jmenuje se bezmála vizionářsky Černá skříňka a zčásti se odehrává na Kennedyho letišti v New Yorku. "Je to taková melancholická komedie, v níž jsem zatím použil své nejstrašlivější a nejhrůznější scény, třeba balet s mrtvolou v pytli," přibližuje text, který vyjde pod značkou brněnského nakladatelství Větrné mlýny. Za děsivost v tomto scénáři o českých emigrantech mluví také přítomnost smrti. Kratochvil ji personifikoval do postavy nekrofilního kanibala.
Nová kniha Jiřího Kratochvila |